Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Om het containerbegrip duurzaamheid inhoud te geven zijn de pijlers van duurzaamheid in de bouwsector vastgesteld. Afgelopen week heeft u al meer kunnen lezen over de eerste drie pijlers: Corporate social responsibility, energie management en product levensduur. Vandaag zal worden ingegaan op de laatste pijler: bron- en afvalmanagement. 

De vierde en laatste pijler van duurzaamheid in de bouwsector is bron- en afvalmanagement. Deze pijler is vrij breed en bevat, naast productgerelateerde duurzaamheidaspecten, ook procesgerelateerde aspecten. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, een verantwoorde winning van grondstoffen, het beperken van lucht- en watervervuiling bij productie en het minimaliseren van afval bij verwerking. Al deze aspecten hangen sterk met elkaar samen en hebben een connectie met het begrip cradle-to-cradle.

Bron- en afvalmanagement is momenteel erg belangrijk in de bouwsector; na product levensduur is dit de belangrijkste pijler van duurzaamheid. Het belang van bron- en afvalmanagement verschilt echter wel per productgroep. Zo is het voor binnenwanden en vloerbedekking veel belangrijker dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren.

In de afgelopen week zijn het belang van duurzaamheid en de vier pijlers van duurzaamheid uitgebreid besproken. Om meer inzicht te krijgen in duurzaamheid in uw sector dient het belang van en de prestatie van de verschillende aanbieders op de vier pijlers vastgesteld te worden. De pijlers zijn vastgesteld op basis van een groot aantal onderliggende variabelen. Om het belang van de pijlers in de toekomst efficiënt te kunnen vaststellen is het niet nodig om alle variabelen opnieuw door te meten. Alleen die variabelen met de grootste voorspellende waarde voor de pijler zullen doorgemeten worden. Voor bron- en afvalmanagement zijn dit de recyclebaarheid van het materiaal en de verantwoorde winning van grondstoffen. In het onderstaande voorbeeld is de variabele ‘recyclebaarheid’ verder uitgewerkt voor de productgroep binnenwanden. Uit deze figuur kunt u aflezen dat de beoordeling van de recyclebaarheid van het materiaal behoorlijk uiteenloopt voor de drie doorgemeten aanbieders van binnenwanden.

 

Figuur 4: De beoordeling van aanbieders op de pijler bron- en afvalmanagement
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

Conclusie
De bouwsector kan niet langer om duurzaamheid heen. Duurzaamheid is echter een zeer breed begrip, wat voor de bouwsector kan worden samengevat in de vier pijlers die we de afgelopen dagen besproken hebben: corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. Uiteraard is het belangrijk om op alle vlakken van duurzaamheid de zaken op orde te hebben, maar in de communicatie naar de doelgroep is een focus wel degelijk belangrijk. Echter, niet alle pijlers zijn even belangrijk en het belang kan ook nog behoorlijk verschillen per productgroep. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat de huidige perceptie van de markt is aangaande uw prestatie en de prestatie van uw concurrenten op de vier pijlers. Het kan voorkomen dat de perceptie niet overeenkomt met de werkelijkheid; presteert uw merk heel goed op een bepaalde pijler maar ziet de doelgroep dit niet? Claim dan uw positie door hier in uw communicatie de focus op te leggen. Vice versa is het natuurlijk ook mogelijk dat uw doelgroep van mening is dat u heel goed presteert op een bepaalde pijler, maar dat er in de werkelijkheid nog veel moet gebeuren op dit vlak. In dat geval dient u de werkelijkheid snel aan te laten sluiten op de perceptie om het beeld dat uw doelgroep heeft waar te maken.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Over één dag is het zover: de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024. Als voorbereiding op de tweedaagse conferentie bracht Duurzaam Gebouwd het rapport ...

Lees verder

c21 c225
Van netcongestie naar energiezekerheid

Van netcongestie naar energiezekerheid

Het webinar ‘Van netcongestie naar energiezekerheid’ op dinsdag 26 november om 11 uur leert je alles over de kansen die de energietransitie biedt, mits ...

Lees verder

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

Reacties

Lees net verslag, neem aan dat de partijen merk X, Y, Z bekend zijn met hun resultaat. Staan ook op volgorde van de score, neem aan dat zij ook voornemens hebben de score te verbeteren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up