Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Om het containerbegrip duurzaamheid inhoud te geven zijn de pijlers van duurzaamheid in de bouwsector vastgesteld. Afgelopen week heeft u al meer kunnen lezen over de eerste drie pijlers: Corporate social responsibility, energie management en product levensduur. Vandaag zal worden ingegaan op de laatste pijler: bron- en afvalmanagement. 

De vierde en laatste pijler van duurzaamheid in de bouwsector is bron- en afvalmanagement. Deze pijler is vrij breed en bevat, naast productgerelateerde duurzaamheidaspecten, ook procesgerelateerde aspecten. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, een verantwoorde winning van grondstoffen, het beperken van lucht- en watervervuiling bij productie en het minimaliseren van afval bij verwerking. Al deze aspecten hangen sterk met elkaar samen en hebben een connectie met het begrip cradle-to-cradle.

Bron- en afvalmanagement is momenteel erg belangrijk in de bouwsector; na product levensduur is dit de belangrijkste pijler van duurzaamheid. Het belang van bron- en afvalmanagement verschilt echter wel per productgroep. Zo is het voor binnenwanden en vloerbedekking veel belangrijker dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren.

In de afgelopen week zijn het belang van duurzaamheid en de vier pijlers van duurzaamheid uitgebreid besproken. Om meer inzicht te krijgen in duurzaamheid in uw sector dient het belang van en de prestatie van de verschillende aanbieders op de vier pijlers vastgesteld te worden. De pijlers zijn vastgesteld op basis van een groot aantal onderliggende variabelen. Om het belang van de pijlers in de toekomst efficiënt te kunnen vaststellen is het niet nodig om alle variabelen opnieuw door te meten. Alleen die variabelen met de grootste voorspellende waarde voor de pijler zullen doorgemeten worden. Voor bron- en afvalmanagement zijn dit de recyclebaarheid van het materiaal en de verantwoorde winning van grondstoffen. In het onderstaande voorbeeld is de variabele ‘recyclebaarheid’ verder uitgewerkt voor de productgroep binnenwanden. Uit deze figuur kunt u aflezen dat de beoordeling van de recyclebaarheid van het materiaal behoorlijk uiteenloopt voor de drie doorgemeten aanbieders van binnenwanden.

 

Figuur 4: De beoordeling van aanbieders op de pijler bron- en afvalmanagement
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

Conclusie
De bouwsector kan niet langer om duurzaamheid heen. Duurzaamheid is echter een zeer breed begrip, wat voor de bouwsector kan worden samengevat in de vier pijlers die we de afgelopen dagen besproken hebben: corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. Uiteraard is het belangrijk om op alle vlakken van duurzaamheid de zaken op orde te hebben, maar in de communicatie naar de doelgroep is een focus wel degelijk belangrijk. Echter, niet alle pijlers zijn even belangrijk en het belang kan ook nog behoorlijk verschillen per productgroep. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat de huidige perceptie van de markt is aangaande uw prestatie en de prestatie van uw concurrenten op de vier pijlers. Het kan voorkomen dat de perceptie niet overeenkomt met de werkelijkheid; presteert uw merk heel goed op een bepaalde pijler maar ziet de doelgroep dit niet? Claim dan uw positie door hier in uw communicatie de focus op te leggen. Vice versa is het natuurlijk ook mogelijk dat uw doelgroep van mening is dat u heel goed presteert op een bepaalde pijler, maar dat er in de werkelijkheid nog veel moet gebeuren op dit vlak. In dat geval dient u de werkelijkheid snel aan te laten sluiten op de perceptie om het beeld dat uw doelgroep heeft waar te maken.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225 c243
Deze woningcorporatie zet duurzame en circulaire stappen

Deze woningcorporatie zet duurzame en circulaire ...

Bij de verduurzaming van de woningvoorraad was Lefier betrokken bij het landelijke initiatief Stroomversnelling, waarin ze gold als een van de koplopers. Op het ...

Lees verder

c21 c225 c265 c302
Webinar: Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming

Webinar: Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming

Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming, dat ontdek je op woensdag 16 april om 11.00 uur of op dinsdag 29 april om 16.00 uur tijdens een webinar. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c225
Subsidie voor biobased isolatie Amsterdamse monumenten

Subsidie voor biobased isolatie Amsterdamse ...

De gemeente Amsterdam heeft Europese subsidie ontvangen om met natuurlijke materialen 556 sociale huurwoningen en de Centrale Markthal te gaan isoleren.

Lees verder

c21 c225 c243 c301
'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte op stroomnet'

'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte ...

Een andere kijk op verbruiksmomenten van energie is noodzakelijk. En er is een gebrek aan nuance in berichten van media over de ruimte op het stroomnet. Dat vindt ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243
Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden aan circulariteit

Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden ...

Woonbedrijf heeft duurzaamheid sinds vijftien jaar als belangrijk onderdeel in haar strategische visie staan. Het is dan ook geen verrassing dat de Eindhovense ...

Lees verder

c21 c225
DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

De subsidieregeling Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA) wordt in 2025 opnieuw opengesteld, met een totaal subsidiebudget van € 405 miljoen ...

Lees verder

c21 c225 c302
Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

De recente aanpassing van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) door het Omnibus-voorstel van de Europese Commissie schudde het duurzaamheidslandschap ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Financiële incentieven voor circulair bouwen

Financiële incentieven voor circulair bouwen

Overheden die samen met het bedrijfsleven meetbaar circulair bouwen. Is dat een vergezicht of is dit al werkelijkheid? Tijd om de status quo op te maken.

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Oproep: schaal de circulaire economie op 

Oproep: schaal de circulaire economie op 

Grote Nederlandse bedrijven luiden de noodklok en eisen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen. De ...

Lees verder

c21 c225 c301
Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

De whitepaper ‘Watt nu?’ helpt je je kennis op te vijzelen over netcongestie en mogelijke oplossingen. Het volraken van het elektriciteitsnet hoeft ...

Lees verder

c21 c225 c265 c301
Beter benutten van het elektriciteitsnet om netkosten te drukken

Beter benutten van het elektriciteitsnet om ...

De investeringskosten tot 2040 kunnen met 30 miljard euro worden verlaagd. Dat vindt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Zoals het er nu voor staat, ...

Lees verder

c21 c225 c243
Toekomstbestendig wonen: nieuw Deltaplan?

Toekomstbestendig wonen: nieuw Deltaplan?

De klok tikt richting 2050, en de uitdaging is gigantisch: de bestaande bouw moet in hoog tempo verduurzamen, om Nederland klimaatneutraal te maken. Het is een ...

Lees verder

Reacties

Lees net verslag, neem aan dat de partijen merk X, Y, Z bekend zijn met hun resultaat. Staan ook op volgorde van de score, neem aan dat zij ook voornemens hebben de score te verbeteren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up