Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

In deze reeks wordt het begrip duurzaamheid ontrafeld. Duurzaamheid is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In de voorgaande artikelen heeft u al kunnen lezen over de eerste twee pijlers van duurzaamheid. Vandaag zullen we inzoomen op de derde pijler: de product levensduur.

De product levensduur is momenteel de belangrijkste pijler van duurzaamheid in de bouwsector. Onder product levensduur wordt verstaan dat een product lang meegaat en weinig onderhoud vergt. Wanneer een product lang meegaat hoeft het minder vaak te worden vervangen, wat gunstig is voor de belasting van het milieu, maar uiteraard ook voor de belasting van de portemonnee. Dit is dan ook waarschijnlijk één van de redenen waarom deze pijler zo belangrijk is; de voordelen van een lange levensduur zijn goed te communiceren naar de eindgebruiker, waardoor het gemakkelijker is deze over te halen om te kiezen voor de duurzame oplossing. In uw communicatie omtrent duurzaamheid is het momenteel dus belangrijk een focus te leggen op de product levensduur. Wellicht dat het relatieve belang van deze pijler de komende jaren zal afnemen, onder andere onder invloed van het toenemende belang van de pijlers energie management en bron- en afvalmanagement, maar de product levensduur zal de komende jaren absoluut een belangrijke rol blijven spelen.

In de voorgaande artikelen is besproken dat het belang van iedere pijler enigszins kan verschillen per productgroep. Zo werd in het derde artikel al geconcludeerd dat de pijler product levensduur voor vloerbedekking een veel grotere rol speelt dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren en binnenwanden. Door te achterhalen wat het belang is van de verschillende pijlers van duurzaamheid kunt u in uw communicatie beter inspelen op de doelgroep. Wanneer u communiceert dat uw product zeer goede energie prestaties heeft, maar uw doelgroep vindt een lange levensduur veel belangrijker, dan is het wellicht verstandig om hier meer op te focussen. Zeker wanneer uw concurrent dit wel communiceert. Dit leidt tot het tweede punt; het meten van uw prestaties en de prestaties van uw concurrenten op de verschillende pijlers. Door meer inzicht te krijgen in het beeld dat de doelgroep heeft van u en uw concurrenten op het gebied van duurzaamheid, kunt u beter inspelen op de kansen in de markt. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat uw doelgroep een verantwoorde winning van grondstoffen heel belangrijk vindt, maar dat geen enkele aanbieder in de markt deze positie duidelijk heeft geclaimd, dan biedt dit mogelijkheden om u te onderscheiden (mits u dit aspect op orde heeft natuurlijk).

 

Reeks
Dit artikel is het vierde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Vrijdag zal om 13:30 uur het vijfde en laatste bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de vierde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Bron- en afvalmanagement.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

c21 c40 c134 c225
Water van essentieel belang voor toekomstbestendige leefgebieden

Water van essentieel belang voor toekomstbestendige ...

Diverse partijen uit de bouw- en vastgoedsector waarschuwen voor een vertragingen door het niet tijdig afgeven van bouwvergunningen, door de deadline van de Kaderrichtlijn ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up