Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

In deze reeks wordt het begrip duurzaamheid ontrafeld. Duurzaamheid is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In de voorgaande artikelen heeft u al kunnen lezen over de eerste twee pijlers van duurzaamheid. Vandaag zullen we inzoomen op de derde pijler: de product levensduur.

De product levensduur is momenteel de belangrijkste pijler van duurzaamheid in de bouwsector. Onder product levensduur wordt verstaan dat een product lang meegaat en weinig onderhoud vergt. Wanneer een product lang meegaat hoeft het minder vaak te worden vervangen, wat gunstig is voor de belasting van het milieu, maar uiteraard ook voor de belasting van de portemonnee. Dit is dan ook waarschijnlijk één van de redenen waarom deze pijler zo belangrijk is; de voordelen van een lange levensduur zijn goed te communiceren naar de eindgebruiker, waardoor het gemakkelijker is deze over te halen om te kiezen voor de duurzame oplossing. In uw communicatie omtrent duurzaamheid is het momenteel dus belangrijk een focus te leggen op de product levensduur. Wellicht dat het relatieve belang van deze pijler de komende jaren zal afnemen, onder andere onder invloed van het toenemende belang van de pijlers energie management en bron- en afvalmanagement, maar de product levensduur zal de komende jaren absoluut een belangrijke rol blijven spelen.

In de voorgaande artikelen is besproken dat het belang van iedere pijler enigszins kan verschillen per productgroep. Zo werd in het derde artikel al geconcludeerd dat de pijler product levensduur voor vloerbedekking een veel grotere rol speelt dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren en binnenwanden. Door te achterhalen wat het belang is van de verschillende pijlers van duurzaamheid kunt u in uw communicatie beter inspelen op de doelgroep. Wanneer u communiceert dat uw product zeer goede energie prestaties heeft, maar uw doelgroep vindt een lange levensduur veel belangrijker, dan is het wellicht verstandig om hier meer op te focussen. Zeker wanneer uw concurrent dit wel communiceert. Dit leidt tot het tweede punt; het meten van uw prestaties en de prestaties van uw concurrenten op de verschillende pijlers. Door meer inzicht te krijgen in het beeld dat de doelgroep heeft van u en uw concurrenten op het gebied van duurzaamheid, kunt u beter inspelen op de kansen in de markt. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat uw doelgroep een verantwoorde winning van grondstoffen heel belangrijk vindt, maar dat geen enkele aanbieder in de markt deze positie duidelijk heeft geclaimd, dan biedt dit mogelijkheden om u te onderscheiden (mits u dit aspect op orde heeft natuurlijk).

 

Reeks
Dit artikel is het vierde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Vrijdag zal om 13:30 uur het vijfde en laatste bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de vierde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Bron- en afvalmanagement.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up