Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 1: Introductie, het belang

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 1: Introductie, het belang

Duurzaamheid is momenteel hét thema in de bouwsector. Voor veel fabrikanten een reden om ‘iets met duurzaamheid’ te gaan doen. Duurzaamheid is echter een abstract containerbegrip waar veel verschillende aspecten onder vallen, niet allemaal even relevant voor de verschillende partijen in de bouw.

Om een geloofwaardig duurzaam imago te kunnen uitstralen is het uiteraard van belang om aan het gehele scala aandacht te schenken, maar in de communicatie richting de doelgroep is een focus wel degelijk noodzakelijk. Des te korter en krachtiger de boodschap, des te beter deze overkomt bij de doelgroep. Maar op welke aspecten van duurzaamheid kan de focus het beste worden gelegd? En wat is het huidige beeld van de verschillende aanbieders in de markt aangaande deze aspecten? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen heeft USP Marketing Consultancy onderzoek uitgevoerd onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen in de bouwsector om zo de pijlers van duurzaamheid bloot te leggen.

 

Figuur 1: Het belang van duurzaamheid in de bouwsector
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste stap in het bepalen van de pijlers van duurzaamheid is het in kaart brengen van het algemene belang van duurzaamheid in de productkeuze voor bouwmaterialen (zie figuur 1). In de merkkeuze zijn na prijs de technische productkwaliteit en duurzaamheid het belangrijkst. Prijs is met name belangrijk voor de verwerkende partijen; voorschrijvers baseren hun keuze in sterkere mate op esthetische eigenschappen. Opvallend is dat verwerkende partijen duurzaamheid in hun merkkeuze van het product belangrijker vinden dan verwerkbaarheid. Duurzaamheid kan vervolgens weer verder worden uitgesplitst naar duurzaamheid van het materiaal, duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant. In de bouw let men met name op de duurzaamheid van het materiaal. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, de levensduur van het product en de energieprestaties. Duurzaamheid van het productieproces en vooral duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant zijn beduidend minder belangrijk. Duurzaamheid wordt dus vooral gezien in voor de doelgroep tastbare en direct merkbare aspecten.

 

Reeks
Dit artikel is de eerste in een reeks van vijf. In de komende week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Dinsdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin u meer kunt lezen over de pijlers van duurzaamheid en waarbij dieper zal worden ingegaan op de eerste pijler van duurzaamheid: Corporate social responsibility.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up