Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 1: Introductie, het belang
Duurzaamheid is momenteel hét thema in de bouwsector. Voor veel fabrikanten een reden om ‘iets met duurzaamheid’ te gaan doen. Duurzaamheid is echter een abstract containerbegrip waar veel verschillende aspecten onder vallen, niet allemaal even relevant voor de verschillende partijen in de bouw.
Om een geloofwaardig duurzaam imago te kunnen uitstralen is het uiteraard van belang om aan het gehele scala aandacht te schenken, maar in de communicatie richting de doelgroep is een focus wel degelijk noodzakelijk. Des te korter en krachtiger de boodschap, des te beter deze overkomt bij de doelgroep. Maar op welke aspecten van duurzaamheid kan de focus het beste worden gelegd? En wat is het huidige beeld van de verschillende aanbieders in de markt aangaande deze aspecten? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen heeft USP Marketing Consultancy onderzoek uitgevoerd onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen in de bouwsector om zo de pijlers van duurzaamheid bloot te leggen.
Figuur 1: Het belang van duurzaamheid in de bouwsector
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012
De eerste stap in het bepalen van de pijlers van duurzaamheid is het in kaart brengen van het algemene belang van duurzaamheid in de productkeuze voor bouwmaterialen (zie figuur 1). In de merkkeuze zijn na prijs de technische productkwaliteit en duurzaamheid het belangrijkst. Prijs is met name belangrijk voor de verwerkende partijen; voorschrijvers baseren hun keuze in sterkere mate op esthetische eigenschappen. Opvallend is dat verwerkende partijen duurzaamheid in hun merkkeuze van het product belangrijker vinden dan verwerkbaarheid. Duurzaamheid kan vervolgens weer verder worden uitgesplitst naar duurzaamheid van het materiaal, duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant. In de bouw let men met name op de duurzaamheid van het materiaal. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, de levensduur van het product en de energieprestaties. Duurzaamheid van het productieproces en vooral duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant zijn beduidend minder belangrijk. Duurzaamheid wordt dus vooral gezien in voor de doelgroep tastbare en direct merkbare aspecten.
Reeks
Dit artikel is de eerste in een reeks van vijf. In de komende week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Dinsdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin u meer kunt lezen over de pijlers van duurzaamheid en waarbij dieper zal worden ingegaan op de eerste pijler van duurzaamheid: Corporate social responsibility.
De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.