Duurzame Imagoscan
Vanaf vandaag is de Duurzame Imagoscan op de markt: een dienst die het (toekomstig) MVO-beleid van een organisatie koppelt aan identiteit en communicatie. De scan, een initiatief van Imago Bouwers, is bedoeld voor MKB-bedrijven die zich op het gebied van duurzaamheid willen onderscheiden, maar het lastig vinden om zich hiermee te profileren.
Uit het onderzoek voor Bedrijf en beleid van EIM − ‘Meer steun gewenst voor duurzame innovaties’ van 7 december 2011 − blijkt dat MKB-bedrijven steeds meer de noodzaak om te verduurzamen zien maar moeite hebben om zich naar de buitenwacht toe te profileren. Voor deze bedrijven is de Duurzame Imagoscan ontwikkeld. De scan kijkt naar de drie pijlers identiteit, (toekomstig) MVO-beleid en communicatie van een organisatie en geeft advies over de te nemen vervolgstappen.
De Duurzame Imagoscan versterkt niet alleen het inzicht in het merk, maar verbetert ook de zichtbaarheid van de MVO-inspanningen. Daarnaast toont de scan de kansen in de communicatie, vertelt Imago Bouwers-directeur Gerard Vos. "Bedrijven krijgen een nieuw inzicht in het bedrijfsprofiel en creëren hierdoor een voorsprong ten opzichte van de concurrent."
Bundeling van krachten
In de scan werkt Imago Bouwers samen met de gerenommeerde bureaus: Business Openers en Triple Square. Strategisch marketingadviesbureau Business Openers richt zich op de merkpositionering van de organisatie. Adviesorganisatie Triple Square helpt organisaties om MVO-beleid te implementeren en aan te scherpen. Het is volgens Imago Bouwers voor het eerst dat er een dergelijke totaaloplossing voor het MKB wordt aangeboden.
Door een bundeling van krachten is een sterk product ontstaan, meent Vos. "Het mooie aan deze scan is dat het in kaart brengt waar de kracht van een organisatie zit. Klanten willen van een bedrijf transparantie en een heldere visie. En dat maken wij met deze scan inzichtelijk. Daarnaast onderschatten veel bedrijven nog steeds de kracht van Social Media of weten deze niet goed te benutten. Met de Duurzame Imagoscan worden alle communicatie-uitingen onder de loep genomen."
Overigens is de duurzame Imagoscan nog maar een begin, vertelt Vos. "Congruentie is het sleutelwoord van deze scan. Met een duurzaam bedrijf als doel dienen alle interne overtuigingen, strategieën en gedragingen volledig met elkaar in overeenstemming zijn, en daar helpen wij bedrijven graag mee verder."
Over Imago Bouwers
Imago Bouwers is een communicatie adviesbureau voor het MKB. Het bureau is opgericht door Gerard Vos, voormalig hoofdredacteur van Duurzaam Gebouwd.
Het is de missie van Imago Bouwers om de transitie naar een duurzame wereld te versnellen en organisaties bij te staan in de te maken duurzaamheidslag.