DWA
Vorige week is de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+) gepubliceerd, die opwekking van duurzame energie subsidieerd. Deze nieuwe regeling is helaas alleen interessant voor partijen die grootschalig duurzame energie opwekken. Gert Harm ten Bolscher van DWA installatie- en ergieadvies pleit voor een privé regeling.
Bij de voorgestelde stimuleringsregeling vallen particulieren buiten de boot, terwijl juist in de bestaande bouw een substantiële energiereductie gerealiseerd moet worden om de landelijke klimaatdoelstellingen te halen.
Energiebesparing in bestaande woningen staat al onder druk omdat door de bezuinigingen allerlei subsidiepotjes gesneuveld zijn en het lagere btw-tarief voor (energetische) aanpassing van de bestaande woning vervalt. Om de negatieve effecten te compenseren en Nederland te verduurzamen roep ik minister De Jager op om een ‘zon-privéregeling’ te initiëren.
Deze ‘zon-privéregeling’ komt er in het kort op neer dat werknemers met een fiscaal voordeel zonnepanelen of een zonneboiler op hun eigen dak kunnen plaatsen om elektriciteit of warmte op te wekken met behulp van de zon. Vergelijkbaar met de huidige fietsregeling kunnen werknemers dan inkomstenbelasting terugvragen over het bedrag dat het energiesysteem heeft gekost.
Energielasten stijgen
Onder druk van de bezuinigingen sneuvelen verschillende subsidiepotjes om woningeigenaren te stimuleren om hun woning aan te pakken. Het gevolg hiervan is dat de geplande doelstellingen voor reductie van het energiegebruik niet gehaald worden. Terwijl ondertussen de energieprijzen wel blijven stijgen en bewoners daardoor elk jaar weer een groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan gas en elektriciteit.
Bewoners zullen de komende jaren daarom minimaal investeren in energiebesparende en duurzame maatregelen. Jammer, want in de praktijk blijkt dat woningeigenaren die hun woning verduurzamen daarna vaak bewuster gebruikmaken van energie.
Impuls van zon-privéregeling
Tijd dus voor stimulering van maatregelen om het fossiele energiegebruik terug te brengen. Een investering in zonnepanelen (om elektriciteit op te wekken met de zon) en zonneboilers (om warm water te maken met de zon) zou moeten vallen onder een nieuwe fiscale regeling: de ‘zon-privéregeling’.
Uiteraard met een bepaalde limitering wat betreft het investeringsbedrag en nog wat andere randvoorwaarden om onterecht gebruik te voorkomen. Hiervan kunnen zowel woningeigenaren als huurders gebruik maken. Zonnepanelen kunnen bij verhuizing namelijk gemakkelijk verplaatst worden en veel woningcorporaties kennen nu al de mogelijkheid dat de bewoner zelf mag kiezen voor plaatsing van een zonneboiler, waarbij afspraken worden gemaakt voor overdracht van de zonneboiler bij verhuizing.
Allerlei subsidieregelingen voor zonne-energiesystemen waren erg succesvol: vaak drie tot vijf keer overtekend. De ‘zon-privéregeling’ voorziet dus ongetwijfeld in een behoefte en zal een flinke impuls geven aan verduurzaming van bestaande woningen en de werkgelegenheid.
Stimulans
Past deze regeling in een tijd waarin straks opnieuw miljarden bezuinigd moeten worden? Ja, deze regeling levert de overheid per saldo waarschijnlijk meer op dan deze kost. Ten eerste kunnen de reguliere subsidies voor zonnesystemen en zonneboilers voor particulieren afgeschaft worden. Door de grote hoeveelheid aanvragers en de beperkte subsidiepotten monden de subsidies vaak uit in een loting met slechts enkele gelukkigen.
Ten tweede zal er geld richting de overheid stromen. De schatkist ontvangt namelijk 19% btw van elke investering. Om de systemen te produceren en te plaatsen, zijn mensen nodig die daarmee hun boterham verdienen en loonbelasting betalen. Er zullen minder mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering en de loonbelasting vloeit weer terug in de schatkist.
Nadelen
Een nadeel is dat de administratie van deze belastingfaciliteit bij de werkgever komt te liggen; deze moet immers de investering verrekenen met de te betalen loonbelasting. Daar staat tegenover dat werkgevers hier ervaring mee hebben dankzij de fiscale fietsregeling. Bijkomend aspect is dat werkgevers op deze manier ook invulling kunnen geven aan het eigen duurzaamheidsbeleid door de ‘zon-privéregeling’ actief te faciliteren.
Een tweede aandachtspunt is dat een verrommeling van het straatbeeld ontstaat op het moment dat daken massaal voorzien worden van zonnepanelen of zonneboilers. Dit kan voor sommige mensen inderdaad een nachtmerrie zijn. Al zal gelden dat door stijging van de energiekosten en de daling van de kosten van zonne-energiesystemen over vijf tot tien jaar plaatsing van dergelijke systemen ook fors zal toenemen.
Met de voorgestelde fiscale maatregel halen we dit moment naar voren en krijgen bewoners nu al de beschikking over een systeem om zelf gratis energie op te wekken, omdat de zon voor niets opgaat. Daarnaast kunnen eventueel ook nog aanvullende esthetische voorwaarden aan de regeling gesteld worden om uitwassen te voorkomen.
Flinke besparing
De voorgestelde belastingfaciliteit kost de schatkist waarschijnlijk dus praktisch niets. Wel gaat er een geweldige stimulans van uit om te investeren in duurzame energiesystemen en krijgen Nederlanders de beschikking over systemen waarmee ze de komende jaren hun energiekosten (voor een deel) kunnen bevriezen en daarmee koopkracht behouden.
De duurzame energiebranche zal in Nederland een flinke impuls krijgen, wat bijdraagt aan innovatie en werkgelegenheid. De voorgestelde regeling zet daarmee mijns inziens meer duurzame zoden aan de dijk dan de SDE+ regeling.
Laten we eens voorzichtig dromen over gemiddeld 8 m2 aan zonnepanelen op 1 miljoen woningen. Dat bespaart jaarlijks omgerekend ongeveer 200 miljoen m3 aardgas. En een half miljoen zonneboilers levert een jaarlijkse besparing van 100 miljoen m3 aardgas! Kortom: waar wachten we nog op?
Gert Harm ten Bolscher, DWA installatie- energieadvies