Zon-privéregeling stimuleert milieu, werkgelegenheid en koopkracht

Zon-privéregeling stimuleert milieu, werkgelegenheid en koopkracht

Vorige week is de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+) gepubliceerd, die opwekking van duurzame energie subsidieerd. Deze nieuwe regeling is helaas alleen interessant voor partijen die grootschalig duurzame energie opwekken. Gert Harm ten Bolscher van DWA installatie- en ergieadvies pleit voor een privé regeling.

Bij de voorgestelde stimuleringsregeling vallen particulieren buiten de boot, terwijl juist in de bestaande bouw een substantiële energiereductie gerealiseerd moet worden om de landelijke klimaatdoelstellingen te halen.

Energiebesparing in bestaande woningen staat al onder druk omdat door de bezuinigingen allerlei subsidiepotjes gesneuveld zijn en het lagere btw-tarief voor (energetische) aanpassing van de bestaande woning vervalt. Om de negatieve effecten te compenseren en Nederland te verduurzamen roep ik minister De Jager op om een ‘zon-privéregeling’ te initiëren.

Deze ‘zon-privéregeling’ komt er in het kort op neer dat werknemers met een fiscaal voordeel zonnepanelen of een zonneboiler op hun eigen dak kunnen plaatsen om elektriciteit of warmte op te wekken met behulp van de zon. Vergelijkbaar met de huidige fietsregeling kunnen werknemers dan inkomstenbelasting terugvragen over het bedrag dat het energiesysteem heeft gekost.

Energielasten stijgen
Onder druk van de bezuinigingen sneuvelen verschillende subsidiepotjes om woningeigenaren te stimuleren om hun woning aan te pakken. Het gevolg hiervan is dat de geplande doelstellingen voor reductie van het energiegebruik niet gehaald worden. Terwijl ondertussen de energieprijzen wel blijven stijgen en bewoners daardoor elk jaar weer een groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan gas en elektriciteit.

Bewoners zullen de komende jaren daarom minimaal investeren in energiebesparende en duurzame maatregelen. Jammer, want in de praktijk blijkt dat woningeigenaren die hun woning verduurzamen daarna vaak bewuster gebruikmaken van energie.

Impuls van zon-privéregeling
Tijd dus voor stimulering van maatregelen om het fossiele energiegebruik terug te brengen. Een investering in zonnepanelen (om elektriciteit op te wekken met de zon) en zonneboilers (om warm water te maken met de zon) zou moeten vallen onder een nieuwe fiscale regeling: de ‘zon-privéregeling’.

Uiteraard met een bepaalde limitering wat betreft het investeringsbedrag en nog wat andere randvoorwaarden om onterecht gebruik te voorkomen. Hiervan kunnen zowel woningeigenaren als huurders gebruik maken. Zonnepanelen kunnen bij verhuizing namelijk gemakkelijk verplaatst worden en veel woningcorporaties kennen nu al de mogelijkheid dat de bewoner zelf mag kiezen voor plaatsing van een zonneboiler, waarbij afspraken worden gemaakt voor overdracht van de zonneboiler bij verhuizing.

Allerlei subsidieregelingen voor zonne-energiesystemen waren erg succesvol: vaak drie tot vijf keer overtekend. De ‘zon-privéregeling’ voorziet dus ongetwijfeld in een behoefte en zal een flinke impuls geven aan verduurzaming van bestaande woningen en de werkgelegenheid.

Stimulans
Past deze regeling in een tijd waarin straks opnieuw miljarden bezuinigd moeten worden? Ja, deze regeling levert de overheid per saldo waarschijnlijk meer op dan deze kost. Ten eerste kunnen de reguliere subsidies voor zonnesystemen en zonneboilers voor particulieren afgeschaft worden. Door de grote hoeveelheid aanvragers en de beperkte subsidiepotten monden de subsidies vaak uit in een loting met slechts enkele gelukkigen.

Ten tweede zal er geld richting de overheid stromen. De schatkist ontvangt namelijk 19% btw van elke investering. Om de systemen te produceren en te plaatsen, zijn mensen nodig die daarmee hun boterham verdienen en loonbelasting betalen. Er zullen minder mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering en de loonbelasting vloeit weer terug in de schatkist.

Nadelen
Een nadeel is dat de administratie van deze belastingfaciliteit bij de werkgever komt te liggen; deze moet immers de investering verrekenen met de te betalen loonbelasting. Daar staat tegenover dat werkgevers hier ervaring mee hebben dankzij de fiscale fietsregeling. Bijkomend aspect is dat werkgevers op deze manier ook invulling kunnen geven aan het eigen duurzaamheidsbeleid door de ‘zon-privéregeling’ actief te faciliteren.

Een tweede aandachtspunt is dat een verrommeling van het straatbeeld ontstaat op het moment dat daken massaal voorzien worden van zonnepanelen of zonneboilers. Dit kan voor sommige mensen inderdaad een nachtmerrie zijn. Al zal gelden dat door stijging van de energiekosten en de daling van de kosten van zonne-energiesystemen over vijf tot tien jaar plaatsing van dergelijke systemen ook fors zal toenemen.

Met de voorgestelde fiscale maatregel halen we dit moment naar voren en krijgen bewoners nu al de beschikking over een systeem om zelf gratis energie op te wekken, omdat de zon voor niets opgaat. Daarnaast kunnen eventueel ook nog aanvullende esthetische voorwaarden aan de regeling gesteld worden om uitwassen te voorkomen.

Flinke besparing
De voorgestelde belastingfaciliteit kost de schatkist waarschijnlijk dus praktisch niets. Wel gaat er een geweldige stimulans van uit om te investeren in duurzame energiesystemen en krijgen Nederlanders de beschikking over systemen waarmee ze de komende jaren hun energiekosten (voor een deel) kunnen bevriezen en daarmee koopkracht behouden.

De duurzame energiebranche zal in Nederland een flinke impuls krijgen, wat bijdraagt aan innovatie en werkgelegenheid. De voorgestelde regeling zet daarmee mijns inziens meer duurzame zoden aan de dijk dan de SDE+ regeling.

Laten we eens voorzichtig dromen over gemiddeld 8 m2 aan zonnepanelen op 1 miljoen woningen. Dat bespaart jaarlijks omgerekend ongeveer 200 miljoen m3 aardgas. En een half miljoen zonneboilers levert een jaarlijkse besparing van 100 miljoen m3 aardgas! Kortom: waar wachten we nog op?

Gert Harm ten Bolscher, DWA installatie- energieadvies

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

Gert Harm, In hoeverre wijkt dit idee af van het pv prive plan van Roger Cox van 2 jaar terug? Zie http://www.duurzaamgebouwd.nl/20100519-zonnepanelen-op-kosten-van-de-zaak Wat betreft de cashcow voor de staat: daar zou ik niet te hard op rekenen. Zonne-energie is juist een enorme opvreter van staatsinkomsten in de vorm van verminderde energiebelasting. Bij particulieren is dat ruim 70% van de energierekening. Tegenover de eenmalige opbrengst aan BTW staat een verlies van energiebelasting. Om je een beeld te geven: een zon pv systeem dat ongeveer 3.000 kWh per jaar opwekt kost rond de 7.500 euro. Dat levert eenmalig ruim 1400 euro aan btw op, terwijl het ruim euro 400 aan energiebelasting en btw scheelt. Natuurlijk hou je wel mensen aan het werk, wat ww en bijstand scheelt en levert het omzet (BTW) en vennootschapsbelasting op. In jou berekening met 300 miljoen m3 aardgas gebruik minder per jaar is heel veel aardgasbaten minder. De hoogte van de energiebelasting (die nog steeds langzaam stijgt) is ook de reden dat zon pv zo ontzettend interessant is voor particulieren dat het einde van de energiebelasting nadert ( http://www.krispijnbeek.nl/?p=4997 ). Kwestie van tijd tot de solar as as a service bedrijven als Zonline.nu en Qurrent op gang gaan komen. Zelfde elektriciteitsprijs, maar zonder energiebelasting...

"het lagere btw-tarief voor (energetische) aanpassing van de bestaande woning vervalt" Kunt u mij aangeven uit welk document u dat heeft en wanneer dit gaat plaatsvinden?

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up