Woonbranche loopt online ver achter op de consument

Internet en Social media spelen voor consumenten een steeds belangrijkere rol als medium in het proces van oriëntatie en aankoop.

De economische situatie in de hele woonbranche is niet geweldig op dit moment en moet men alle zeilen bijzetten om de klant te bereiken én te overtuigen. Om te zien hoe de woonbranche in Nederland aansluit bij deze trend heeft Marconcepts Internet Marketing een onderzoek gehouden onder een groot aantal bedrijven in het woonsegment.

Dit met als doel om te zien in hoeverre de internet marketing activiteiten aansluiten bij het hedendaagse consumentengedrag. De resultaten tonen aan dat er nog een behoorlijke kloof zit tussen aanbieders en klant. Het rapport is nu beschikbaar.

Ouderwets
De belangrijkste conclusies uit dit rapport komen neer op het feit dat de woonbranche nog ouderwets tegen de inzet van internet aankijkt. Dit is voor insiders waarschijnlijk geen verrassing, maar het toont nu met feiten aan dat bijvoorbeeld social media, mobile marketingof zoekmachine optimalisatie niet tot zeer beperkt worden ingezet.

Ook wordt amper de mogelijkheid geboden aan consumenten om bedrijfsinformatie te vinden op de website van het bedrijf of de mogelijkheden om (digitaal) contact op te nemen. Dit zijn redelijk basale dingen die in een moderne website en internet marketing activiteiten niet mogen ontbreken, zeker niet met de consumententrend dat men zijn eigen kanaal van contact zoekt.

Online gedrag
Begin november 2011 verscheen het rapport “Cross Channel Retail”, uitgevoerd in opdracht van ABN-Amro en brancheorganisatie CBW Mitex dat met name ingaat op online consumentengedrag in de woonbranche. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat nu al 35% en in 2015 55% van de consumenten kiest voor cross channel aanbieders.

Online sterk aanwezig zijn is belangrijk en in de toekomst een must om te kunnen overleven als retailer. Uit het onderzoek van Marconcepts blijkt dat de Nederlandse retailer weinig of verkeerde aandacht besteed aan online inspanningen en moderne technieken zoals smartphones en tablets.

Meer informatie en de mogelijkheid tot het verkrijgen van het rapport zijn te vinden op Marconcepts

Deel dit artikel

permalink