Woonbranche loopt online ver achter op de consument

Woonbranche loopt online ver achter op de consument

Internet en Social media spelen voor consumenten een steeds belangrijkere rol als medium in het proces van oriëntatie en aankoop.

De economische situatie in de hele woonbranche is niet geweldig op dit moment en moet men alle zeilen bijzetten om de klant te bereiken én te overtuigen. Om te zien hoe de woonbranche in Nederland aansluit bij deze trend heeft Marconcepts Internet Marketing een onderzoek gehouden onder een groot aantal bedrijven in het woonsegment.

Dit met als doel om te zien in hoeverre de internet marketing activiteiten aansluiten bij het hedendaagse consumentengedrag. De resultaten tonen aan dat er nog een behoorlijke kloof zit tussen aanbieders en klant. Het rapport is nu beschikbaar.

Ouderwets
De belangrijkste conclusies uit dit rapport komen neer op het feit dat de woonbranche nog ouderwets tegen de inzet van internet aankijkt. Dit is voor insiders waarschijnlijk geen verrassing, maar het toont nu met feiten aan dat bijvoorbeeld social media, mobile marketingof zoekmachine optimalisatie niet tot zeer beperkt worden ingezet.

Ook wordt amper de mogelijkheid geboden aan consumenten om bedrijfsinformatie te vinden op de website van het bedrijf of de mogelijkheden om (digitaal) contact op te nemen. Dit zijn redelijk basale dingen die in een moderne website en internet marketing activiteiten niet mogen ontbreken, zeker niet met de consumententrend dat men zijn eigen kanaal van contact zoekt.

Online gedrag
Begin november 2011 verscheen het rapport “Cross Channel Retail”, uitgevoerd in opdracht van ABN-Amro en brancheorganisatie CBW Mitex dat met name ingaat op online consumentengedrag in de woonbranche. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat nu al 35% en in 2015 55% van de consumenten kiest voor cross channel aanbieders.

Online sterk aanwezig zijn is belangrijk en in de toekomst een must om te kunnen overleven als retailer. Uit het onderzoek van Marconcepts blijkt dat de Nederlandse retailer weinig of verkeerde aandacht besteed aan online inspanningen en moderne technieken zoals smartphones en tablets.

Meer informatie en de mogelijkheid tot het verkrijgen van het rapport zijn te vinden op Marconcepts

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up