Cargohopper, het stadsdistributiesysteem dat in Utrecht actief is, bestaat twee jaar. Inmiddels is initiatiefnemer en eigenaar Jacques van der Linde druk bezig met de voorbereiding van weer een feestje: de officiële introductie van Cargohopper II op 8 juni aanstaande.
"Wat ik met Cargohoppers heb dat we zo hard aan dit concept trekken?". Voor Van der Linde is het een retorische vraag: "Ik heb op zich niets met Cargohoppers. Mensen denken heel vaak dat ik ze verkoop. Niet dus. Dat wij hier in Utrecht zo enorm bezig zijn om te laten zien dat binnenstaddistributie echt heel anders kan en moet, komt niet zozeer door dat voertuig maar door het concept erachter. Hoe leuk ons voertuig ook is, het gaat in eerste instantie om de reductie van de kilometers in een binnenstad."
Daar gelooft Van der Linde heilig in. "En dat willen we uitdragen. En daarmee zijn we naar mijn mening, redelijk goed op dreef. Inmiddels spreekt de hele vakwereld van het 'Utrechtse model'. Ik vind dat ook een eerbetoon aan onze Cargohopper. Want ik weet zeker dat het voertuig enorm positief heeft bijgedragen aan de beeldvorming van hoe Utrecht met stadsdistributie omgaat."
Zonder subsidie
Cargohopper kwam voor iedereen twee jaar geleden plotseling als uit het niets tevoorschijn. De totale ontwikkeltijd van idee naar opening bedroeg dan ook nog geen vijf maanden. Dat komt omdat Van der Linde niet afwachtte of hij eventueel subsidie voor zijn plan kon krijgen, maar alles zelf financierde.
"Anders gebeurt er niets en bovendien vind ik dat je pas echt iets duurzaams doet, als het zichzelf ook kan bedruipen." Inmiddels is die mening eenn van de kernwaarden binnen het Utrechtse model. De overheid moet zoveel mogelijk faciliteren in plaats van subsidiëren. "Net zoals het belangrijk is dat lokale bestuurders veel meer precies zouden moeten weten wie er wat in hun verzorgingsgebied vervoert. Alleen samen met het bedrijfsleven kun je snel schakelen," aldus Van der Linde.
Verwachtingen
Heeft hem de afgelopen twee jaar als ondernemer nu ook gebracht wat hij er van verwacht had? "Ik ben aan dit project begonnen met de insteek, dat ik wilde laten zien, dat het anders kan en dat je er geld mee kunt verdienen. Nu, het eerste hebben we, denk ik, zonneklaar aangetoond. Met betrekking tot dat laatste, was achteraf bezien 2009 wellicht niet het meest ideale jaar om te starten."
Toch is dat Van der Linde niet tegengevallen. "Natuurlijk zijn er beslist weken geweest dat Cargohopper mij meer hoofdpijn dan munten heeft opgeleverd. Maar al met al draait Cargohopper als zelfstandig project niet slecht. En kijk ik naar onze hele operatie, dan is Cargohopper het beste marketing tool gebleken dat je je in het transport kunt wensen.
Daardoor hebben we veel nieuwe klanten gekregen."
II
Van der Linden is er van overtuigd dat komst van Cargohopper II transportondernemers nog eerder over de streep zal trekken gebruik te maken van het systeem. "De tweede Cargohopper wordt groter en veel sneller en is dedicated voor het vervoer van paletten en rolcontainers. Daar is nog meer behoefte aan dan aan het vervoer van pakjes. Bovendien kunnen we met het tweede voertuig andere steden een veel universeler concept laten zien."
Het tweede voertuig wordt betaald van een deel van de geldprijs die Cargohopper samen met de stad Utrecht en GEPU won als beste inzending bij de Nationale Stedelijke Distributie Award 2009.