BouwKennis BV
Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.
Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.
LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.
Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %)
|
Klusbedrijven |
E-installateurs |
W-installateurs |
Aannemers B&U |
Architecten |
Nee |
98 |
90 |
86 |
80 |
62 |
|
2 |
6 |
9 |
11 |
34 |
|
2 |
1 |
0 |
2 |
6 |
|
2 |
0 |
1 |
2 |
3 |
Hyves |
0 |
1 |
0 |
3 |
1 |
Anders, namelijk |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Weet niet/ geen mening |
0 |
1 |
3 |
2 |
3 |
Bron: BouwKennis, september 2010
Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.
Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %)
|
Fabrikanten |
Handelaren |
Nee |
71 |
78 |
|
21 |
13 |
|
13 |
10 |
|
8 |
6 |
Hyves |
2 |
6 |
Anders |
0 |
0 |
Weet niet/geen mening |
0 |
4 |
Bron: BouwKennis, september 2010 |
Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.
Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.
Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.
Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.
De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.
Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.