Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.

Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.

LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.

Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %) 

 

Klusbedrijven

E-installateurs

W-installateurs

Aannemers B&U

Architecten

Nee

98

90

86

80

62

LinkedIn

2

6

9

11

34

Twitter

2

1

0

2

6

Facebook

2

0

1

2

3

Hyves

0

1

0

3

1

Anders, namelijk

0

0

0

2

0

Weet niet/ geen mening

0

1

3

2

3

 Bron: BouwKennis, september 2010

Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.

Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %) 

 

Fabrikanten

Handelaren

Nee

71

78

LinkedIn

21

13

Twitter

13

10

Facebook

8

6

Hyves

2

6

Anders

0

0

Weet niet/geen mening

0

4

Bron: BouwKennis, september 2010

Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.

Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.

Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.

Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.

De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.

Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reacties

Klinkt leuk en ik ben het er ook mee eens, maar voor het MKB is dit geen haalbare kaart denk ik. Een cursus dus maar .... (?)

@Erwin ik zou zeggen: juist voor MKB-ers is dit haalbare kaart! Social media zijn gratis voorhanden. Getuige het onderzoek is er een wereld te winnen. Het is de vraag wie de handschoen oppakt. Ik wil best een handje helpen ;-) Social media is echter geen doel op zich: stel jezelf vooral de vraag wat je wilt bereiken. Wellicht zijn andere online kanalen zinvoller en beter om dat doel te bereiken. Dat online een serieus kanaal is staat echter als een paal boven water.

Volg, neem deel aan, discussie op LinkedIn http://lnkd.in/zZ-sdK

TIP: http://www.bringyourowncoffee.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up