Wonen we straks in een piramide?

De redactie is dol op kijkjes in de (nabije) toekomst. Leven we dan misschien wel in een piramidestad zoals Aad Breed beweert?

 De na-oorlogse groeikernen, vinex-locaties en slaapsteden, zoals Almere, Lelystad, de Bijlmer, de buitenwijken van Parijs en de vele megapolissen op de wereld blijken niet alleen heel duur, maar ook nog eens buitengewoon saai, anti-stedelijk, onherbergzaam  en ongeborgen.

Daarnaast hebben de fraaie voor-oorlogse steden veel van hun aantrekkelijkheid verloren, omdat ze zijn dichtgeslibd door het woon-werkverkeer, dat volledig bezit heeft genomen van het publieke domein. In het algemeen is door dit woon-werkverkeer de vrijblijvende ontmoetingsplaats, de veiligheid op straat en het gevoel tot een gemeenschap te behoren vrijwel geheel verdwenen.  

Problemen
Door deze na-oorlogse stedenbouw zit de mensheid nu opgezadeld met een ongelooflijke hoeveelheid vrijwel onoplosbare problemen als gevolg van het steeds maar toenemend woon-werkverkeer, zoals de files, een dreigend ernstig tekort aan energie en grondstoffen, de klimaatverandering t.g.v. de CO2-uitstoot van het dagelijks woon-werkverkeer, op grote schaal verwoesting van heel veel natuur en landbouwgrond, de mens-bedreigende verandering van het ecologisch evenwicht.

Verder hebben we te maken met het uitsterven van veel dier- en plantensoorten, de snel toenemende overbevolking door de ecologische voetafdruk, de verrommeling van het platteland, doden en invaliden door verkeersongevallen, verkeersstress, parkeerproblemen, stank van uitlaatgassen, verkeerslawaai en luchtverontreiniging. Gaan we dit als soort wel overleven?

Vooruitgang
De verantwoordelijkheid voor deze 'ontwikkeling' ligt wereldwijd bij de overheden van de rijke landen, en met name bij de ministeries die zich met Ruimtelijke Ordening hebben bezig gehouden. Ze hebben onder het mom van 'vooruitgang' wonen, werken, winkelen en ontspannen op loopafstand onmogelijk gemaakt, waardoor iedere werker nu is veroordeeld tot een zittend leven in de auto of  binnenshuis.

Als landen als China of India zich op dezelfde wijze gaan 'ontwikkelen' als de Europese welvarende landen is het leed niet te overzien en kon onze planeet voor de mens wel eens onbewoonbaar worden. Stedenbouw is een politiek probleem van de eerste orde geworden.  

Bovengenoemde problemen zijn alleen oplosbaar als wonen, werken, winkelen en ontspannen in zowel oude als nieuwe steden weer mogelijk worden op loop(fiets)afstand. Alleen hierdoor wordt een enorme afname van het woon-werkverkeer en dus CO2 mogelijk.                                              

Oplossing
Piramidesteden en -dorpen, waar alle benodigde elektriciteit, warmte en koeling wordt verkregen door diepe geothermie, zijn de oplossing voor onze nieuwe steden, maar ook als vervanging van achterstands- en sloppenwijken in oude steden. Alleen dan gebruiken we geen fossiele brandstoffen meer en is sprake van permanente duurzaamheid.

In tegenstelling tot de traditionele stedenbouw woont iedereen zeer ruim rond pleinen zo groot als een voetbalveld, met fantastisch uitzicht op de omgeving. Het woningontwerp wordt in overleg met een lokale architect door de bewoners zelf gemaakt. Deze steden en dorpen voldoen aan de voor-oorlogse stadscriteria als identiteit, intimiteit en integratie.

Ondanks het feit dat er geen auto's in de stad rijden, zijn piramidesteden levendig, bruisend en vitaal, terwijl ontspannen in de natuur op maximaal 500 meter van de woning mogelijk is. De eigen auto, die geparkeerd staat in de parkeergarage op de begane grond, blijft voor alle andere interlokale bezigheden een prima vervoermiddel. Alle bedrijven en kantoren zitten in de stad, er zijn geen aparte bedrijventerreinen meer, behalve voor zware industrie. Er is een rioolwaterzuivering, sprinkler en voor moeilijke tijden voorraden voedsel en water.

Duurzaamheid
Piramidesteden lossen bovengenoemde na-oorlogse problemen nagenoeg geheel op, omdat ze gericht zijn op enorme besparingen op:
1  olie/gas door het vrijwel geheel verdwijnen van het woon-werkverkeer, hetgeen ook de CO2 -uitstoot op grote schaal minimaliseert.

2 bouwgrond, waardoor de natuur en dus de biodiversiteit zich wereldwijd kan herstellen en landbouwgrond kan worden uitgebreid, want voor de 3 miljard stadsmensen op de wereld is een totaaloppervlak ter grootte van Nederland al voldoende. Deze besparing kan nog worden versterkt door het bouwen in onherbergzame gebieden of op zee.

3. energie uit fossiele brandstoffen. Alle benodigde elektriciteit, warmte en koeling voor zo'n stad komt uit diepe geothermie (5 tot 10 km diep) en bioreactoren die het huisvuil verbranden, zonodig aangevuld met zonnecellen en zonnecollectoren. De productie van elektriciteit is zo groot, dat een gedeelte kan worden gebruikt voor alle interlokaal verkeer met elektrische auto's.

4. energie door de compacte bouwvorm. De leidingen zijn heel kort en het warmteverlies door het geringe buitenoppervlak minimaal. Alles is intern bereikbaar, waardoor een constant binnenklimaat kan worden verkregen, hetgeen ze bestand maakt tegen de klimaatverandering. Door de vorm zijn piramidesteden en -dorpen ook beschermd tegen overstromingen (zeespiegelstijging) en aardbevingen.

 Met de bestaande opvattingen over duurzaamheid, zoals gepropageerd door Groen Links, PVDA, Wubbo Ockels, enz. blijft het overgrote deel van de eerder genoemde problemen onoplosbaar.

Aad Breed

Breed is zelfstandig architect, afgestudeerd aan de Academie van Bouwkunst te Amsterdam, later als filosoof aan de Universiteit van Utrecht.

Meer informatie: Piramidesteden

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

Welk probleem lost deze piramida op? Verdichting en funktiemenging kan ook anders. Bestemmingen op loopafstand verdwenen bij de uitbreiding buiten de vesting. Met steden als Almere en Leidse Rijn gaat nu ook de fietsafstand verloren. Voor WKO of geothermie is geen piramidebouw nodig, wel pompen en dat kun je niet "permanente duurzaamheid" noemen, "enorme besparingen op olie/gas door het vrijwel geheel verdwijnen van het woon-werkverkeer" Dat is maar een klein deel van het totale autoverkeer. Het sterk groeiende vliegverkeer is nauwelijks woon-werkverkeer! "Alle benodigde elektriciteit komt uit diepe geothermie en bioreactoren die het huisvuil verbranden, zonodig aangevuld met zonnecellen en zonnecollectoren. De productie van elektriciteit is zo groot, dat een gedeelte kan worden gebruikt voor alle interlokaal verkeer met elektrische auto's" En de rest van het interlokale verkeer zoals goederen vervoer, zeevaart, luchtvaart? Waaruit blijkt dat er zoveel "geothermie" beschikbaar (bruikbaar en betaalbaar) is? Heeft Aard Breed Hitte van George Monbiot of Without Hot Air van David MacKay al gelezen?

Aad breed, je eindigt wel wat uit de hoogte met je Groen Links,......problemen onoplosbaar. En zeker niet de plannen van R. Das bestudeerd. Dit is nl. bijna hetzelfde!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up