'Pentack houdt wegdek langer in conditie'
Weersomstandigheden zoals de huidige vorst, maar ook regen en intensieve belasting door het groeiende aantal auto's zijn van grote invloed op de kwaliteit van de Nederlandse wegen.
Vorig jaar stonden er op vele plaatsen in ons land lange files door het kapotvriezen van het Zoab-wegdek. Dat leidde tot veel schade, ook door steenslag. Esha Infra Solutions uit Groningen introduceert nu met Pentack een onderhoudsproduct dat Zoab (zeer open asfaltbeton) veel beter beschermt en haar levensduur verlengt.
Daarnaast is Pentack 25% milieuvriendelijker, aldus TNO in recent onderzoek. Ook de eerste klanten zoals de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat zijn tevreden.
Levensduur
Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is tot dusver met succes behandeld met Pentack. In de provincie Gelderland werd het nieuwe onderhoudsproduct toegepast op ondermeer de A326, N781, N310 en A73. Pentack werd ingezet op zowel enkellaags als dubbellaags Zoab. Volgens Berry Bobbink, verhardingsdeskundige bij de provincie, stond Gelderland voor de keuze tussen het vervangen van het wegdek of de levensduur verlengen met een onderhoudsproduct.
Bobbink: "Als Pentack de levensduur van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het product kostendekkend. We zijn nu twee jaar onderweg en tot dusver zeer positief. Pentack houdt het wegdek langer in conditie." In 2011 gaat de provincie Gelderland het onderhoudsproduct ook toepassen op andere wegen.
Pentack, ook wel een verjongingsmiddel voor asfalt genoemd, is een vloeistof die bestaat uit onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen. Deze vloeistof wordt door een sproeimachine op het wegdek aangebracht. De werkzame stof in Pentack geeft de bitumenlijn die de steentjes in het asfalt bijeenhoudt een oppepper.
De activator dringt daarbij in de toplaag van het asfalt door en herstelt hier de eigenschappen van het verouderde bitumen. Volgens de TU in Delft worden zo scheurtjes in de bovenlaag voorkomen. Dit is belangrijk aangezien het bitumen aan de oppervlakte van het Zoab snel veroudert door oxidatie en de directe invloed van zonlicht, strooizout, zuren en olie. Daarnaast heeft ook het toenemende wegverkeer invloed op de kwaliteit van het wegdek.
Hoge verwachtingen
Ook Rijkswaterstaat heeft inmiddels ervaring met Pentack. Momenteel lopen er twee groots opgezette proeven op de A6 en A50. Verschillende onderhoudssystemen worden daar langdurig in de praktijk getest in combinatie met een aantal aannemers.
Peter The, projectleider bij de overheidsorganisatie, heeft hoge verwachtingen van Pentack: "We hebben vertrouwen in het product. Rijkswaterstaat investeert niet voor niets in zulke grootschalige onderzoeken zoals deze life-cycle analyse." Volgens The is Rijkswaterstaat altijd op zoek naar oplossingen ter verbetering van het onderhoud en de levensduur van het Zoab op het rijkswegennet. In het voorjaar start de rijksdienst een derde proef.
Boorkernen
De TU Delft doet onderzoek naar de ervaringen met de toegepaste onderhoudsproducten op de A6 en A50. Daartoe worden monsters (zogenaamde boorkernen) uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject zal drie jaar lopen waarbij ieder jaar een boorkern uit het wegdek gehaald wordt voor inspectie.
Deze praktijksituatie wordt vergeleken met de onderzoeken uit het laboratorium waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatkamers om de praktijk na te bootsen.
Ondanks The's positieve voorgevoel is het volgens hem nog te vroeg om conclusies te trekken. "Begin april 2011 zullen de uitkomsten uit de praktijk en laboratoria worden gekoppeld voor een degelijke conclusie. Dit zal medio 2011 landelijk gecommuniceerd worden."
Analyse
TNO heeft inmiddels wel een milieuanalyse afgerond waarbij Pentack werd vergeleken met andere conventionele onderhoudssystemen voor asfalt. Hierbij richtte de onderzoeksorganisatie zich op tien milieueffectcategorieën waaronder de uitputting van grondstoffen, de aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect.
Uit het onderzoek blijkt dat de milieubelasting voor negen van deze tien milieueffectcategorieën ongeveer 25% lager is met gebruik van het Pentack onderhoudssysteem. Het minder vaak vervangen van Zoab impliceert minder asfaltonderhoud, waardoor minder bitumen en minder energie voor de productie en het aanbrengen van Zoab nodig is.
Over Pentack
Pentack is een van de producten van Esha Infra Solutions, onderdeel van de Icopal Groep uit Groningen. Esha Infra Solutions richt zich op het leveren van producten voor de aanleg en het onderhoud van asfaltverhardingen.
Voor meer informatie eshainfrasolutions.nl en www.icopal.nl.