Algenbrandstof nog duur
De Volkskrant melde dat een Boeing 737 van Continental Airlines 8 januari een geslaagde testvlucht heeft gemaakt op een brandstofmengsel van kerosine en biobrandstof uit algen.
Eén van de twee motoren werd aangedreven met het mengsel, terwijl de andere motor op reguliere kerosine liep. Het was de eerste keer dat het algenmengsel in de commerciële luchtvaart werd getest.
Brandstof van de toekomst
Het Continental-toestel vertrok van George Bush Intercontinental Airport in Houston en vloog vervolgens anderhalf uur over de Golf van Mexico. Volgens de vliegers traden er geen problemen op en waren er geen aanpassingen nodig aan het vliegtuig en de motoren.
Algen worden gezien als een brandstof voor de toekomst omdat ze snel groeien en het niet nodig is om er grond geschikt voor akkerbouw voor op te offeren. Het is volgens deskundigen overigens nog niet mogelijk om tegen lage kosten op grote schaal algenolie te produceren.
Voetbalveld levert 300 liter op
In Nederland maakt het bedrijf Algaelink, zo’n drie jaar algenkweekdemonstratiesystemen van enkele tientallen vierkante meters. De minifabrieken staan nu overal op de wereld. In een grote fabriekshal in Roosendaal staan acht zwarte vaten met bijbehorende pompen en computerkasten te wachten op verscheping.
Dit jaar maakt Algaelink de stap naar grote systemen, onder andere met het bouwen van een algenfarm van 25 hectare - een kleine veertig voetbalvelden - in het zuiden van China. De investering is vijftien tot dertig miljoen euro. Een voetbalveld kan dagelijks meer dan driehonderd liter biodiesel opleveren.
Een investering in een algencentrale is pas interessant als de algen niet alleen als grondstof voor brandstof worden gebuikt, vertelt directeur Van den Dorpel. Door het produceren van een mix van voedingsstoffen met een hoge verkoopprijs en brandstof is de investering rendabel. "Algen voor voedingsstoffen leveren tussen de tien en honderd euro per kilogram op. De return on investment is vijftig procent per jaar."
Afbeelding
Een proefopstelling bij Algaelink. De zes transparante buizen zijn zodanig met elkaar verbonden, dat een ruim 36 meter lang labyrint ontstaat (beeld: Anna Groot). Bron: Technisch weekblad/Volkskrant
Voor meer informatie: www.algaelink.nl