De informele werkplek

Kantoor inrichters verdiepen zich steeds meer in de sociale aspecten van werken op kantoor. Heeft Samas ‘The Village Office’ een concept waarin de flexibele werkplek een bijzondere invulling krijgt, Sedus creëert inspirerende werkplekken in het ‘Space 2.5’ concept en Steelcase, bekend van C2C kantoormeubilair dook onlangs in de psyche van het kantoorpersoneel en liet onderzoek doen naar verschillende generaties op de werkvloer.

‘Mensen van dezelfde generatie kunnen het op de werkvloer beter met elkaar vinden dan met mensen van andere generaties,’ is één van de conclusies uit het onderzoek van Ipsos. Het onderzoek werd in opdracht van Steelcase uitgevoerd onder 2411 Europese kantoorwerkers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hiervan waren er vierhonderd Nederlander.

Elke generatie heeft zo zijn specifieke eigenschappen, maar ook op de werkvloer zijn de verschillen tussen de generaties duidelijk. De uitkomst van het onderzoek biedt inzicht in het gedrag van de medewerkers uit de verschillende leeftijdsklassen.

Het is interessant om te zien dat wij ons netwerk voornamelijk opbouwen uit generatiegenoten. Blijkbaar is de band tussen leeftijdsgenoten sterker dan hiërarchie en worden er bruggen geslagen door organisatiestructuren heen. We beoordelen mensen van onze eigen generatie ook consequent positiever dan mensen uit andere generaties.

Geen gezelligheid
De belangrijkste reden om een zakelijke relatie aan te gaan met collega’s is omdat je iets kunt leren van elkaar. Deze reden scoort hoger dan het argument dat het nu eenmaal bij het werk hoort. Mensen leggen op kantoor niet zozeer contact voor de gezelligheid. Het gaat ze vooral om er iets van te leren of hulp te krijgen. Dat is goed nieuws voor alle organisaties die kennisoverdracht hoog in het vaandel hebben staan.

Het laat ook zien dat veel communicatie op kantoor een zakelijk karakter heeft. Dat wordt bevestigd als we kijken naar de meest voorkomende gespreksonderwerpen bij het koffiezetapparaat. Het werk scoort met afstand het hoogst. Daarna volgen de organisatie, familie en vrije tijd.

"Managers hebben soms moeite met de trend om informele communicatie te bevorderen in het kantoor, omdat ze vrezen dat kostbare werktijd verloren gaat aan irrelevante koffiepraat. Maar deze uitkomsten bevestigen wat ook al uit andere onderzoeken bleek: op kantoor praten we voornamelijk over werk', zegt Annemieke Garskamp, werkplek kennisdeskundige bij Steelcase Benelux. 'Ook bij het koffiezetapparaat.'

Ruim baan dus voor speelse, informele en sfeerverhogende plekken die de kantoorinrichters graag rond hun producten aanbieden.

Think Stoel van Steelcase
Steelcase verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De omzet in boekjaar 2008 was ongeveer $ 3,4 miljard.

Ronald van Bochove

Meer informatie
www.samas.nl
www.sedus.nl
www.steelcase.nl

Deel dit artikel

permalink