Verslag Netwerkdag Schuco: Duurzaamheid wordt tastbaar
Kozijnsysteemfabrikant Schüco presenteerde zich aan haar relaties op 16 oktober tijdens een netwerkdag in De Fabrique in Utrecht. Gezien de zorg om het klimaat, de CO2-uitstoot, de hoge prijzen van brandstoffen en het dreigende tekort aan fossiele brandstoffen vraagt de markt om nieuwe, innovatieve en duurzame oplossingen.
“En Schüco heeft die in huis,” meent Alex Bijvank, marketing manager bij Schuco. “Door samen te werken met experts uit verschillende disciplines kunnen in de gevel veel meer gebouwfuncties worden samengevoegd.”
Het bedrijf ontwikkelde een innovatief gevelsysteem de E2-gevel. Recent is hieraan een nieuw model toegevoegd voor een zogenaamde intelligente gevel. Daarin zijn ondermeer energietoeslag, CO2-reductie, automatisering en veiligheid samengebracht.
Beglazing over volledige hoogte
De gevel wordt gemonteerd vóór de verdiepingsvloer, zodat beglazing over de volledige hoogte mogelijk is. De aluminium kozijnen hebben een profielbreedte van 85 mm en kunnen worden geopend via in de gevelstijlen verwerkte geautomatiseerde bedieningselementen. In de gevel kunnen verder bijvoorbeeld zonwering met microlamellen, pv cellen en technieken voor warmteterugwinning worden opgenomen.
Het energie besparen in het kwadraat stond centraal in de presentatie. Aan elk aspect van het systeem konden de diverse vertegenwoordigers van Schüco een energiebesparende functionaliteit verbinden die vervolgens in de diverse opstellingen van het systeem letterlijk tastbaar werden. Zie ook: www.schuco.nl
Wervelend betoog
De zaal zat vol architecten en vertegenwoordigers van bedrijven voor wie duurzaam produceren praktische betekenis heeft. Daarom waren er wellicht geen vragen na het wervelende betoog van Marlon Huijsmans van OVG waarin vooral de projecten die in ontwikkeling zijn aandacht kregen. Haar invitatie om vooral mee te denken en nieuwe ideeën aan te dragen was niet tegen dovemansoren gezegd.
In de beslotenheid van de borrel na de presentaties kreeg ze het alsnog druk met het aandacht geven aan diverse toehoorders. Huijsmans: “OVG wil goed bereikbaar zijn voor iedereen die wil meedenken over duurzaam bouwen. Een mailtje aan mij werkt, maar gebruik vooral ook onze website www.duurzaamgebouwd.nl!”
Nummer één
Account Manager Jan Baan van InterfaceFlor brengt het met een overtuiging alsof het de gewoonste zaak van de wereld is; “Cradle to cradle, of hoe je het ook noemen wilt, daar waren wij al in 1994 bij.
InterfaceFLOR is pionier op het gebied van duurzaam ondernemen en staat op nummer één op de wereldwijde ‘Survey of Sustainability Experts’-lijst van Globescan.
De vloertegel gigant uit Scherpenzeel leunt echter niet achterover maar gaat door met duurzaam vernieuwen. “We lopen wel tien jaar voor op de concurrentie”, zegt Baan stellig. “Wij zijn er trots op dat het duurzaamheidstreven geldt voor heel ons assortiment, niet alleen voor een paar topmerken. Ons kantoor, de mensen die er werken zijn helemaal doordrongen van het duurzaam produceren en leveren dagelijks een bijdrage op weg naar ons doel : Mission Zero.
Totale duurzaamheid
Het bedrijf meldde in juli al dat het goede resultaten boekt op weg naar zijn ‘Mission Zero’-doelstelling van totale duurzaamheid. “Wij zijn er vooral trots op dat het energieverbruik bij de productie van tegeltapijt is verminderd met 45 procent vanaf het eerste meetpunt in 1996. Sindsdien is de netto-uitstoot van broeikasgassen met 82 procent teruggebracht, gaat er 75 procent minder afval van productie naar de vuilstort, is het watergebruik met 75 procent gereduceerd, gebruiken alle fabrieken in Europa nu 100 procent groene elektriciteit en komt wereldwijd 27 procent van het energiegebruik uit duurzame energie.”
Volgende stap?
Bij een dergelijke duurzame koploper kunnen we dus pijlen wat de volgende stap in duurzaamheid zal zijn. Ook daar is Baan stellig in: “Sociale duurzaamheid. We werken nu al in ons productieproces samen met bewoners van dorpen en regio’s in minder bedeelde landen om ons duurzame product ook voordeel te laten opleveren voor deze gemeenschappen.
Daarnaast startte het bedrijf in maart in samenwerking met Ashridge business school het Ashridge InterfaceRAISE programma. Dit helpt bedrijven vanuit duurzame principes praktische manieren te vinden om prestaties te verbeteren. Hierdoor kunnen organisaties snelle stappen maken bij het bereiken van duurzame doelen. Bovendien blijven ze nieuwe wetgeving op gebied van milieu en maatschappij voor.
Ronald van Bochove