Wecycle
Bureau Witteveen+Bos (W+B) onderzocht voor Wecycle en LightRec hoeveel lampen en armaturen er terug kunnen komen uit sloopprojecten. Dit blijkt ruim 900 ton te zijn, dat is meer dan eerder werd geschat.
Witteveen+Bos combineerde voor deze studie meerdere bronnen, afkomstig onder meer van adviesbureau MiSa Advies en van VERAS, de branchevereniging voor aannemers in de sloop. Het potentieel uit sloopprojecten is vooral afkomstig uit professionele gebouwen, zoals kantoren, scholen en ziekenhuizen. Uit sloop van huizen komen nauwelijks armaturen vrij, omdat de armaturen uit huishoudens meestal verplaatsbaar zijn en meeverhuizen met de bewoner.
Voor LightRec en Wecycle was het doel van de studie om gegevens te krijgen over de processen die bij sloop plaatsvinden en zo de inzameling van afgedankte verlichting via de sloopindustrie te verbeteren. Op dit moment worden de hoeveelheden armaturen bij sloopprojecten door de sloopbedrijven gezien als onbelangrijk, blijkt uit het eerste gedeelte van het onderzoek. Hierdoor belanden armaturen nagenoeg altijd tussen de metalen of het gemengde afval.
Er komen nauwelijks armaturen uit sloopafval in het inzamelsysteem van Wecycle terecht. In 99% van de gevallen bieden sloopbedrijven armaturen niet apart aan bij Wecycle, maar aan metaalrecyclingbedrijven. Dit in tegenstelling tot energiezuinige lampen, die vaak wel worden aangeboden bij Wecycle.
Extra handeling
Het vooraf demonteren en apart houden van armaturen betekent een extra handeling, wat sloopbedrijven moeten doorvertalen in kosten. Het Bouwbesluit schrijft echter al voor dat deze extra handeling verplicht is.
De sloper maakt een contract met de gebouweigenaar over de sloop. Een van de onderdelen van de onderhandeling is de hoeveelheid metaal in een gebouw. Metalen armaturen worden hier ook toe gerekend. Vaak is deze hoeveelheid echter te klein om echt te worden meegerekend met de bouwmetalen, zo bleek uit het onderzoek van Witteveen+Bos.
“Waarschijnlijk zullen sloopbedrijven armaturen wel inleveren bij Wecycle als de opdrachtgever erom vraagt of ze andere prikkels krijgen”, zegt Jeroen Bartels, manager van LightRec. Dit is de stichting die in Nederland namens de producenten opdracht geeft aan Wecycle voor de inzameling en recycling van verlichting. “Ook de opdrachtgever moet zich dus bewust zijn dat armaturen apart moeten worden ingeleverd voor recycling. Armaturen kunnen voor 80 procent worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Daarnaast kunnen ze PCB-houdende condensatoren bevatten en zijn daarmee chemisch afval. Daarom moeten ze worden aangeboden bij Wecycle. Op termijn, wanneer de nieuwe regelgeving op 1 juli 2015 in zijn geheel in werking is getreden, zou ook de afgifte aan gecertificeerde metaalrecyclers voldoen, omdat deze dan verplicht zijn de hoeveelheden armaturen te registreren en vast te leggen hoe ze zijn verwerkt.”
Verdere acties
LightRec en uitvoeringsorganisatie Wecycle beraden zich op verdere acties om de inzameling van armaturen uit sloop te stimuleren. “Het potentieel aan armaturen dat we kunnen vrijmaken uit sloop is met 900 ton veel groter dan eerdere schattingen lieten zien. 900 ton is ongeveer een kwart van wat we nu per jaar inzamelen. Het is dus van belang dat we verder onderzoeken hoe we slopers kunnen motiveren om meer armaturen in te leveren. Hiermee gaan we aan de slag in het tweede deel van het onderzoek”, besluit Jeroen Bartels.
Aanmelden bij Wecycle
Sloopbedrijven kunnen zich kosteloos aanmelden bij Wecycle om afgedankte armaturen en lampen correct af te laten voeren. Daarnaast kunnen oude lampen en armaturen worden ingeleverd bij de gemeentelijke milieustraat. Bij grotere projecten kunnen sloopbedrijven zich door Wecycle laten adviseren over de beste oplossing. Zie voor meer informatie de website van Wecycle.