Onderzoek naar kwaliteit schoolgebouwen

De Algemene Rekenkamer is een onderzoek gestart naar de kwaliteit van de onderwijshuisvesting van primair en voortgezet onderwijs.

Dit onderzoekt voert de Rekenkamer uit om de staat van schoolgebouwen in Nederland in beeld te brengen. “Goede gebouwen zijn nodig om goed onderwijs te kunnen geven. We onderzoeken hoe het rijksbeleid in de praktijk uitpakt en tegen welke problemen schoolbesturen en gemeenten aanlopen”, staat op Checkjeschoolgebouw.nl.

Samenwerking gemeenten en schoolbesturen

Het onderzoek bestaat uit 3 delen. De casusstudie in gemeenten gaat over de samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen, het toezicht op de onderwijshuisvesting en eventuele belemmeringen voor de renovatie van schoolgebouwen. In de analyse van de (open) database worden onder meer de leeftijd en capaciteit van de gebouwen en de middelen voor onderwijshuisvesting in kaart gebracht. Als derde kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten via Checkjeschoolgebouw.nl hun mening geven. Dit kan tot 26 oktober 2014.

De kwaliteit van een schoolgebouw bestaat uit verschillende aspecten, zoals de technische, functionele en esthetische kwaliteit. De Algemene Rekenkamer kijkt vooral naar de geschiktheid van het gebouw voor het onderwijs vanuit de beleving van de gebruikers.

Bevindingen naar minister van Onderwijs

Ze voert dit onderzoek op eigen initiatief uit en gebruikt de oordelen voor nadere analyses op bijvoorbeeld gemeenteniveau. De bevindingen gaan in het eerste kwartaal van 2015 naar de Tweede Kamer en naar Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Nederland telt ruim 10.000 schoolgebouwen voor basis, voortgezet en speciaal onderwijs. In 2012 gaven de schoolbesturen en gemeenten zo’n € 2,6 miljard uit om scholen te bouwen, te onderhouden, schoon te maken, te verwarmen en te verlichten.

Deel dit artikel

permalink