VOBN
Deze lente is de bouw van de nieuwe radartoren op het Zeeuwse werkeiland Neeltje Jans begonnen. In de zomer van 2015 verschijnt hier de hoogste nautische radartoren in Europa.
De eerste fase van de bouw bestaat uit het aanleggen van de fundering en het (ver)leggen van de kabels en leidingen. Voor de fundering heeft Beton Bewust-keurmerkhouder Betonmortel Grevelingen afgelopen donderdag 12 juni het eerste beton gestort.
Klimbekisting
Wanneer de fundering gereed is, kan de aannemer beginnen met de bouw van de betonnen toren. Hiervoor wordt een klimbekisting ingezet. De betonnen toren wordt vervolgens in 30 fases opgebouwd. Per fase wordt er 3,5 meter betonmortel in een klimkist gestort. Als het beton verhard is, wordt de bekisting verwijderd, omhoog gehaald en opnieuw gevuld met betonmortel.
De benodigde betonmortel komt vanaf Betonmortel Grevelingens vestiging in Zierikzee, de centrale in Stellendam geldt als back-up. Het is een uitdaging voor dit bedrijf, omdat de elasticiteitsmodules van de mengsels vooraf worden bepaald. De toe te passen mengsels moeten voldoen aan de Richtlijnen Ontwerpen Kunstwerken (ROK) van opdrachtgever Rijkswaterstaat.
115 meter
Komende september start de bouw van de toren. Dit duurt tot juni 2015. Naar verwachting kan de radarinstallatie in het najaar van 2015 in gebruik worden genomen. Deze nieuwe radartoren, met zijn 115 meter de hoogste van Europa, wordt onderdeel van de Vlaams-Nederlandse Schelderadarketen. Het Schelde Coördinatie Centrum (SCC) in Vlissingen heerft deze toren met geavanceerde antenne nodig om een beter zich te krijgen op de kleinere schepen in de Westerschelde. Naar verwachting zal het scheepvaartverkeer op de Noordzee en van en naar de havens hierdoor nog veiliger en vlotter lopen.