Dura Vermeer Groep NV
De betonprijs beloont projecten die op een bijzondere wijze het materiaal beton hebben toegepast. De Leidsche Rijntunnel op de A2 in Utrecht is genomineerd in de categorie Betontechnologie. Het was tot 16 september 2013 mogelijk om projecten in te dienen voor de tweejaarlijkse prijs, een initiatief van de Betonvereniging.
De Leidsche Rijntunnel, 1.650 meter lang en 80 meter breed, is onderdeel van de verbreding van de A2 naar tweemaal vijf rijstroken. De nieuwe overdekte snelweg beperkt de geluids- en stankoverlast voor de omgeving. De combinatie DoDo (Dura Vermeer, Besix en GTI Infra) realiseert het project.
Beoordeling
De jury selecteert in vier verschillende categorieën projecten, namelijk ‘Restauratie/reparatie’, ‘Uitvoering’, ‘Betontechnologie’ en ‘Constructief ontwerp’. De projecten worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
- Technologische nieuwheid. Innovativiteit: mate van (beton)technologische vernieuwing en creatief constructief ontwerp.
- Samenwerking. Mate van samenwerking en procesintegratie.
- Belang. Voorbeeldfunctie en praktijkpotentie.
- Schoonheid. De mate waarin, gebruik makend van het materiaal beton, esthetisch verantwoord is vormgegeven.
- Economie. De mate waarin levensduurkosten zijn geoptimaliseerd.
- Duurzaamheid. De mate waarin sprake is van duurzaam geproduceerde en duurzaam te gebruiken producten.
Bekendmaking winnaars
De winnende projecten worden op 20 november 2013, tijdens het Betonprijsdiner aan de vooravond van de jaarlijkse Betondag bekendgemaakt.
Betonprijs 2013
De Betonprijs 2013 wordt mogelijk gemaakt door de Betonvereniging, Cement&BetonCentrum, BFBN, VOBN, Rijkswaterstaat, Stubeco en Platform Betononderhoud.