De publicatie ‘Op weg naar de goede vraag’ moet als startpunt gelden voor opdrachtgevers die vernieuwend willen aanbesteden. Tijdens het gelijknamig tweejarig project werd partijen kennis en ervaring verzameld over de meerwaarde die opdrachtgevers kunnen bereiken bij innovatief aanbesteden en nauwere samenwerking.
De partijen Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en Saxion werkten samen met opdrachtgevers en –nemers in de bouw, ten behoeve van ‘Op weg naar de goede vraag’. Bij de kennisverzameling over aanbesteden en samenwerkingsverbanden stond het perspectief van de opdrachtgever centraal.
Ruben Vrijhoef, lector Nieuwe Cultuur in de Bouwketen aan de Hogeschool Utrecht, meldt: “De discussie tussen opdrachtgevers wat de beste manier van vragen is, loopt al langer. De markt is de laatste jaren behoorlijk in beweging”. Projectleider Marjolein van der Klauw van Hogeschool Utrecht over de publicatie: “Het is één van de weinige uitgaven waarin technisch-inhoudelijke informatie over vernieuwend aanbesteden wordt gecombineerd met persoonlijke inzichten en leerervaringen. Deelnemers vertellen tot welke inzichten ze zijn gekomen en waar ze tegenaan lopen in hun organisatie of projecten.”
Het pdf-bestand van ‘Op weg naar de goede vraag’ is te bekijken op de website van Hogeschool Utrecht. Daarnaast is het boek als hard copy te verkrijgen via het secretariaat van het lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen van de Hogeschool Utrecht.