Tien verdiepingen hoog, een uitgesproken ontwerp en duurzaam gebouwd: het nieuwe pand van Ricoh Nederland aan de Magistratenlaan in ’s-Hertogenbosch is een bijzonder gebouw, dat de skyline van ’s-Hertogenbosch voorgoed heeft veranderd. Om dat gevoel te onderstrepen is het pand gisteren officieel in gebruik genomen met de grootste 3D-facewallprojectie van Europa.
Ricoh’s werknemers werden op het gebouw geprojecteerd waar zij hun persoonlijke boodschap met het publiek deelden. Hiermee kreeg het pand letterlijk en figuurlijk een gezicht. Met de 3D-video mapping projectie van 36x24 meter op het nieuwe pand - de grootste ooit in Europa -, stelde Ricoh zichzelf en haar medewerkers voor aan de stad.
Het nieuwe hoofdkantoor is een plek voor ideeën, kennisuitwisseling en teamwork. Carol Dona, CEO van Ricoh Nederland: “Na een werkplekonderzoek constateerden we dat de bezettingsgraad van de werkplekken in ons vorige kantoor niet voldoende was. Daarnaast waren we na twintig jaar toe aan een verandering van onze werkplek en van ons visitekaartje. Onze dienstverlening is in de loop van de tijd veranderd van het leveren van apparatuur op het gebied van documentmanagement en printen naar een dienstverlenende rol in het optimaliseren van complete informatie- en IT-processen in grote en kleine organisaties. Ons nieuwe kantoorpand, wat in vloeroppervlakte zo’n twintig procent kleiner is ten opzichte van ons vorige pand, gebruiken we als een ‘living showroom’. In het gebouw integreren we onze eigen dienstverlening en daarmee kunnen we toegankelijk en zichtbaar maken wat we doen.”
Duurzaamheid
Bij de ontwikkeling en bouw van Belvedère, zoals het pand heet, speelde duurzaamheid een belangrijke rol; zowel op het gebied van materiaalkeuze als de energiehuishouding. Zo beschikt het pand over een warmte-/koude-opslag en wordt de lichtreclame aangedreven door zonnepanelen. Maar ook als het gaat om mobiliteit van haar medewerkers zet Ricoh flinke stappen om haar voetafdruk te beperken. Doordat het nieuwe pand zich vlak bij het Centraal Station bevindt, worden medewerkers en bezoekers gestimuleerd om meer met het openbaar vervoer te reizen. Carol Dona: “We zijn al negen jaar op rij benoemd als één van de honderd meest duurzame bedrijven ter wereld. Naast het verduurzamen van onze eigen organisatie zijn onze diensten er ook op gericht de organisaties van klanten te verbeteren. Voor ons is dit aspect dan ook vanzelfsprekend erg belangrijk.”
De nieuwe manier van werken is ook terug te zien in de inrichting van het gebouw; veel open ruimtes, transparantie, flexibele werkplekken en inspirerende plekken om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. Carol Dona: “Dit alles om beter en prettiger met elkaar te samenwerken en uiteindelijk onze klanten beter te kunnen bedienen.”