Deze week is het platform Duurzaam Wonen geïntroduceerd; een multimediaal consumentenplatform over duurzaam wonen, naar een idee van het team ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’ van de Actieagenda Bouw.
Het platform is juist niet gericht op milieu of techniek, maar op lifestyle en comfort. Initiatiefnemers zijn de mediabedrijven Sanoma Media en Duurzaam Gebouwd. De website www.langlevejehuis.nl wordt het centrale platform. Nadat deze site medio april 2013 live is, wordt de introductie dan ook door een groots media offensief ondersteund.
Concrete actie
De bedoeling van het platform is om woningeigenaren in Nederland niet alleen te enthousiasmeren voor duurzaam wonen, maar ook om hen aan te zetten tot concrete actie. “We pakken dat op vanuit wooncomfort en lifestyle”, aldus Joost Prikker, Sales Manager bij Sanoma Media. “Doen we dit goed, dan gaat verbouwen sexy worden. Het moet leuk, groots en meeslepend worden.” Marjet Rutten, trekker van de actie ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’: “Met de communicatiekracht van deze partijen, kan geen consument straks meer om duurzaam wonen heen. Het kan een enorm vliegwiel voor de renovatie- en onderhoudsmarkt worden en biedt daarmee meteen een enorme kans voor de bouw- en installatiesector.”
Impactvolle communicatiekanalen
De twee betrokken uitgevers bedienen tezamen een groot en divers publiek. De kanalen die worden ingezet om consumenten te bereiken liegen er dan ook niet om. Via al deze kanalen komen woningeigenaren uit bij het nieuw te lanceren platform: www.langlevejehuis.nl. Volgens Richard Klein, commercieel directeur van Duurzaam Gebouwd, zit hier de sleutel tot het succes: “Het publiek dat wij gezamenlijk bereiken is enorm. Het is een fantastische mix van print, tv en internet. We bereiken bovendien een hele nieuwe doelgroep die - zo blijkt ook uit onderzoek - vaak de sleutel is tot investeringen in de woning, namelijk de vrouw.”
Idee uit de Actieagenda Bouw
Het idee voor Langlevejehuis.nl vindt zijn oorsprong in het Bouwteam. In het rapport ‘De bouw in acties’ werd dit consumentenplatform als één van de zeventien acties opgenomen:
Vervolgens vond op 28 augustus 2012 een eerste oriënterende bespreking met onder meer de nu betrokken partijen plaats op het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daar werd de bodem gelegd voor deze samenwerking die precies een half jaar later handen en voeten heeft gekregen. Rutten: “De expertise van deze partijen vult elkaar ontzettend goed aan. Sanoma kent de consument en weet als geen ander van consumentenmarketing. Duurzaam Gebouwd kent de aanbieders en technische oplossingen om duurzaamheid en comfortverbetering te realiseren.”
Fantastische eerste mijlpaal
Het Actieteam ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’ acht zichzelf hiermee nog niet klaar. Rutten: “Ik ben ontzettend blij en trots dat dit platform op deze manier gelanceerd wordt. Het is een eerste mijlpaal voor ons team en één van de eerste mijlpalen voor de Actieagenda Bouw. Maar we zijn ambitieus en willen meer doen om de sector te helpen. De komende tijd kijken we welke andere hulpmiddelen de sector verder helpen. Via www.actieagendabouw.nl en @actieagenda houden we iedereen op de hoogte van onze vorderingen.”