Opening UPC kantoorgebouw en callcenter

Woensdag 21 maart 2012 is het nieuwe UPC kantoor en callcenter officieel geopend. Met het eerste BREEAM-NL Excellent certificaat van Nederland en een GPR score van 8.3 gemiddeld, is dit door Architectenbureau Paul de Ruiter ontworpen gebouw uiterst duurzaam en energiezuinig.

In het gebouw zijn het UPC callcenter en ingenieursbureau, die verspreid lagen over de stad samengebracht, waardoor de voorzieningen kunnen worden gedeeld en de synergie tussen beide afdelingen wordt vergroot. De nieuwe locatie is met de auto en het openbaar vervoer beter te bereiken.

Duurzaamheid was bij de totstandkoming van dit gebouw een belangrijke ambitie, zowel voor UPC, voor JOIN Ontwikkeling bv (een joint-venture van OVG Real Estate en Triodos Bank) als voor Architectenbureau Paul de Ruiter.

Hoogwaardige werkplek
Daarnaast is het ontwerp sterk gedacht vanuit de gebruiker: UPC wil haar callcentermedewerkers een kwalitatief hoogwaardige werkplek bieden. De medewerkers staan in het ontwerp dan ook centraal.

Dat houdt in dat er een goed en functioneel gebouw moest worden gerealiseerd waar de medewerkers prettig kunnen werken maar ook goed kunnen ontspannen van de stressvolle werkzaamheden in het callcenter. Bovendien is het een connectief gebouw, waardoor UPC zich uitstekend door kan ontwikkelen als organisatie waar mensen van elkaar leren en elkaar kunnen inspireren.

Daglicht
Het gebouw heeft een zeer compacte vorm met grote, open werkvloeren voor de callcenters. Twee atria aan de gevel, voorzien van beplanting, zorgen voor voldoende natuurlijke lichtinval en als ontspanningsruimte voor de callcenter medewerkers.

Aan de kanaalzijde is het gebouw zes verdiepingen hoog, aan de noordzijde vier verdiepingen, waardoor aan deze zijde de mogelijkheid bestond om een dakterras te creëren. Aan de waterzijde is het gebouw opgetild om ruimte te bieden aan het verkeer naar de parkeergarage. Aan de parkzijde is het gebouw juist iets verlaagd om het restaurant en het terras een connectie te laten maken met het park.

Omdat daglicht en uitzicht in een callcenter wezenlijk zijn voor een prettig werkklimaat, was de opgave om zoveel mogelijk daglicht en openheid te combineren, alsmede het voorkomen van opwarming. Door de verdiepingshoge verticale glazen puien in de gevel terug te leggen ten opzichte van de dichte elementen, ontstaat er een natuurlijke schaduwwerking.

De dichte elementen zijn aan de buitenzijde afgewerkt met aluminium beplating. Door daarnaast de gevel met een hoge isolatiewaarde (Rc=5.0 en HR++ glas) en goede kierdichting uit te voeren, verliest het gebouw zeer weinig energie. Dit samenspel zorgt ervoor dat het gebouw een karakteristieke en herkenbare uitstraling heeft gekregen.

Energiezuinig
Door de compacte vorm van het gebouw en de twee atria binnenin is het totale oppervlak aan zonbelast geveloppervlak verkleind. De intelligente verlichting binnen gaat zachter branden bij meer daglicht en vice versa. De verwarming van het gebouw met aardwarmte en koeling met het water van de Harlingertrekvaart levert op een eenvoudige wijze een aanzienlijke energiebesparing op. Samen met de PV-cellen pergola op het dak zorgen al deze duurzame en energiebesparende maatregelen en technieken ervoor dat het gebouw met BREEAM-NL Excellent is gecertificeerd.

Deel dit artikel

permalink