Vorige week werd het nieuwe schoolgebouw van Piter Jelles Nijlân aan de Prinsessenweg in Leeuwarden officieel geopend. Het schoolgebouw van RAU is bijzonder in vormgeving, functionaliteit, in beheer en vooral in duurzaamheid.Het energieverbruik ligt ongeveer 35% onder de vereiste waarde voor dergelijke gebouwen.
Het gebouw heeft een dynamische indeling en is er optimaal gebruik gemaakt van de ruimte. Het harmonieert met de groene omgeving en is een verrijking voor de buurt en stad. Duurzaamheid was een sleutelwoord bij het ontwerp van het gebouw. Mede hierdoor behoort het schoolgebouw van Piter Jelles Nijlân tot een van de vier finalisten voor de landelijke Scholenbouwprijs 2008.
Duurzame scholenbouw
De budgetten die tegenwoordig voor onderwijs ter beschikking worden gesteld zijn vaak minimaal. Schoolgebouwen hebben ontheffing om te voldoen aan de EPBD-normen, een van de energieprestatie-normen die de overheid wel voor alle andere openbare gebouwen verplicht heeft gesteld.
Er wordt veel discussie gevoerd om de erbarmelijke luchtkwaliteit in veel schoolgebouwen te verbeteren. Ondanks het feit dat leerlingen het potentieel vormen voor de maatschappij van morgen hebben ze nauwelijks een lobby. Door het schoolbestuur van Piter Jelles Nijlân en de gezamenlijke inspanningen als ook het onderlinge vertrouwen van alle betrokkenen is hier wel sprake van een lobby voor de leerlingen. Een krap budget is hier gecompenseerd door middel van een plus aan sociale vaardigheden wat de kwaliteit van dit schoolgebouw alleen maar ten goede is gekomen.
Ontwerp en exploitatie
Het schoolgebouw van Piter Jelles Nijlân is er in de eerste plaats voor de leerling. Door zijn vorm nodigt het gebouw uit binnen te komen. Symbolisch hiervoor is de bijzondere toegangstrap met de rode afwerklaag in het midden; de rode loper. De leerlingen krijgen dus een koninklijke ontvangst.
De school zoekt aansluiting bij de leerling doordat het gebouw zelf ook leerdomein moest zijn voor de leerlingen die een technische opleiding volgen. Bijzonder is de zichtbaarheid van de vele technische hoogstandjes.
Voor de overige gebruikers en bezoekers wordt hierdoor de techniek onder de aandacht gebracht. Zo is de technische ruimte bereikbaar voor leerlingen en voor bezoekers. Leidingen en kanalen zijn zichtbaar en er zijn innovatieve materialen gebruikt.
Flexibel wandsysteem
Er werden kleine en grote onderwijsruimtes gerealiseerd, zodat flexibel met het onderwijs omgegaan kan worden wat past bij het onderwijsconcept van Piter Jelles Nijlân. Op die manier kan
er de komende decennia ingespeeld worden op veranderende onderwijskundige behoeften.
Dit is mogelijk doordat gebruik gemaakt is van een flexibel wandsysteem. De exploitatiekosten kunnen laag gehouden worden vanwege het gebruik van onderhoudsvrije en duurzame materialen.