Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust

timer5 min
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één dak gehuisvest. In een duurzaam nieuw gebouw op de eigen onderwijscampus. Facilitair manager Willem Bierings, die van A tot Z bij de nieuwbouw betrokken was, vertelt wat deze vernieuwende samensmelting heeft opgeleverd. Willem Bierings, facilitair manager: “Er heerst nu veel meer rust en dat is het resultaat van een optelsom.”

Langverwachte nieuwbouw  

Het Alfrinkcollege en het Sprongcollege beschikten tot voor kort ieder over een eigen gebouw. Net als de directie en de afdeling Bedrijfsvoering. Vanuit zijn functie weet Willem maar al te goed hoeveel onderhoud dat met zich meebracht: Er was altijd iets te doen. De oude gebouwen - soms meer dan 50 jaar oud - waren slecht geïsoleerd. Te heet in de zomer en te koud in de winter. Daarnaast was de techniek niet meer up-to-date. 

De medewerkers keken dus uit naar het nieuwe gebouw. Dat is comfortabeler en dankzij de materiaalkeuzes relatief onderhoudsvrij. Voorzien van duurzame systemen en oplossingen, en daardoor bijna energieneutraal. Maar er is ook samen met HEVO die het Programma van Eisen, kosten- en projectmanagement heeft verzorgd, gedacht aan hergebruik van materialen. Neem bijvoorbeeld de oude stoeptegels waar ik als kind op liep toen ik hier naar school ging. Die zijn gebroken en verwerkt in de gevel. Zo blijft een stukje historie bewaard. 

<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Willem Bierings: "Dankzij de materiaalkeuzes is het relatief onderhoudsvrij."

Een mooie optelsom  

Omdat we in de nieuwbouw over minder vierkante meters school beschikken, dachten we dat het drukker zou aanvoelen, vertelt Willem. Maar dat is helemaal niet zo. Er heerst juist veel meer rust, en dat is het resultaat van een optelsom. Zoals de overzichtelijke indeling bijvoorbeeld. Door de rug-aan-rug-ligging van de scholen blijven de leerlingenstromen gescheiden. Daarnaast zijn de theorielokalen geclusterd op de tweede verdieping en de praktijklokalen op de eerste verdieping en de begane grond. Ook de goede akoestiek draagt bij aan de rust. Waren de oude schoolgebouwen echte klankkasten, nu zijn er maatregelen genomen om het geluid te dempen. En tot slot het kleurgebruik. We kozen voor elke school één hoofdkleur. Dat zorgt er meteen voor dat er toch ruimte is voor een eigen identiteit per school. 

Fraaie blikvangers  

Willem was daarnaast betrokken bij de inrichting en de inkoop: Je krijgt te maken met heel veel verschillende leveranciers. Maar in het eindresultaat is daar niets van te zien, dat is een eenheid. De leerlingen vertellen me vaak hoe mooi ze de nieuwe aula en de meubels vinden. Ze maken gretig gebruik van de nieuwe banken en poefjes. Dat is geweldig om te zien. Het is overigens ook mijn favoriete plek. Hier komt alles samen: kleur, inrichting, materiaalkeuze, akoestiek. Neem nou die petrolblauwe tribunewand, die er in contrast met het essenhout echt uit knalt. En geen enkele lijn is symmetrisch, een technisch hoogstandje van de architect. Een andere blikvanger vind je buiten. De gevel heeft een parelmoer-effect. De kleur verandert als je voorbijloopt.” 

Aanpasbaar en duurzaam 

Het schoolgebouw is toekomstbestendig. Het kan eenvoudig aangepast worden aan veranderende functies of bezettingsgraden. Zo kan het interieur moeiteloos mee veranderen, uitbreiden of inkrimpen, al naar gelang de toekomstige behoeften. Daarnaast is het nieuwe gebouw bijna energieneutraal en voldoet het aan de maatstaven van BENG.  

HEVO ondersteunde in de initiatieffase bij het opstellen van het Programma van Eisen en de architectenselectie. Vanaf de definitiefase heeft HEVO het projectmanagement en het bouwkosten­management van deze nieuwbouw verzorgd. Tevens heeft HEVO IVOD ondersteund bij de puzzel om te komen tot geschikte tijdelijke huisvesting en de ontwikkeling van een masterplan voor het campusterrein.

Tekst: Linda Kröse (Partner HEVO).

Smaakt dit artikel naar meer? Lees het e-zine Duurzame Scholen in onze kennisbank om meer inspiratie te krijgen. 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

c21 c143 c160 c225 c243 c263 c265
Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen voor elkaar 

Alleen samen krijgen we duurzame schoolgebouwen ...

Het onderwijsveld wacht de komende jaren een enorme uitdaging. Duizenden schoolgebouwen moeten vanwege het Klimaatakkoord verduurzaamd worden, maar hoe concretiseren ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up