Roundtable: 'Kernwaarden uitgangspunt bij prestatiecontract'

Roundtable: 'Kernwaarden uitgangspunt bij prestatiecontract'

Aandachtspunten bij prestatiecontracten zijn de juist data verzamelen en kernwaarden meetbaar maken. Daarnaast valt grote winst te behalen, door meer integraal samen te werken en niet standaard te kiezen voor de laagste aanschafprijs bij aanbestedingen.

Dit waren de voornaamste conclusies uit de Round Table over Prestatiecontracten, dat bij Hercuton in het Brabantse Nieuwkuijk plaatsvond. Namens de gastheer opende Ivo van der Mark deze bijeenkomst om de relatie tussen de theorie en de praktijk te vinden.

De eerste stelling nodigde direct uit tot discussie: ‘Prestatiecontracten met gezondheid en arbeidsproductiviteit als kernwaarden veroveren binnen 5 jaar de markt’.

Volgens Patrick Koch van Heijmans dienen de kernwaarden altijd een uitgangspunt te zijn, voordat je gaat nadenken over prestatiecontracten. “Het is belangrijker om integraal te kijken naar een gebouw.” Daarna vroeg Rene Simons van Honeywell Building Solutions wat de aanwezigen verstaan onder een prestatiecontract. “In een prestatiecontract geef je meetbaar aan wat wel en niet haalbaar is. En hoe beter meetbaar, hoe groter het risico”, liet hij weten.

Gaby Abdalla van DWA haakte hierop in door voorbeelden aan te dragen over contracten met boetes waaraan bedrijven uiteindelijk ten onder gaan. “Ik zie in de stelling de termen ‘gezondheid’ en ‘arbeidsproductiviteit’ liever los van elkaar. Gezondheid is steeds beter te definiëren en te meten, terwijl bij arbeidsproductiviteit veel omgevingsfactoren van invloed zijn die niet bouwkundig of architectonisch zijn.”

Data verzamelen

Alle deelnemers zijn ermee eens dat het meetbaar maken het belangrijkste is. Volgens Ronald Koedam van Mitsubishi Elevator Europe verzamelt in deze fase iedereen data. “Gelet op de hoeveelheid data is het lastig om hieruit de juiste informatie te halen. Ik ben ervan overtuigd dat we steeds meer naar slimme gebouwen gaan.”

Abdalla beaamde dit, maar plaatste wel een kanttekening: “Vooraf wordt onvoldoende vastgesteld wat men wil meten, hoe dit gedaan wordt en hoe dit omgezet wordt naar KPI’s en projectdoelen. Iedereen werkt apart van elkaar en daar gaat het mis. Na verloop van tijd kom je erachter dat net die ene sensor ontbrak in het metingsproces, waardoor je de gezochte informatie nog niet hebt.” Ook Maurits Vos van Honeywell Building Solutions vond de stelling een hot item. “Het is een kwestie van tijd voordat iemand hieraan een prestatiecontract koppelt.”

Traditionele processen

Op de tweede stelling ‘Een prestatiecontract garandeert altijd een duurzamere prestatie ten opzichte van de traditionele samenwerking’ reageerde Van der Mark: “In een traditionele samenwerking wordt uitgegaan van een bestek. Betrokkenen verzorgen uitsluitend dat onderdeel, waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Er is dus weinig sprake van integratie.” Nick Liebrand van Grünbeck Waterbehandeling beaamde dat in bestekken weinig wordt vernieuwd. “Enige vorm van innovatie zou niet verkeerd zijn.”

Rob Verbrugge van Inventum gaf aan dat de bouwkolom nog traditioneel werkt. “Er wordt geïnnoveerd met nieuwe producten, maar tegelijkertijd gebruikgemaakt van oude processen met een traditionele aanpak.” Liebrand en Koedam vonden dat de keten verandert. “Er wordt steeds vaker kennis bij de bron gehaald. Een leverancier of fabrikant wordt vroegtijdig bij het project betrokken. Hierdoor ontstaan partnerships en verandert de vertrouwensband.” Ook de rol van de installateur verandert. “Er wordt veel duurzamer gewerkt dan 10 jaar geleden.”

Koch voegde hieraan toe dat modulariteit een belangrijke rol speelt in de installatiesector. “In tegenstelling tot vroeger hoeven apparaten niet meer volledig vervangen te worden als een onderdeel kapot is. Er wordt steeds meer gewerkt met losse modules.” Van der Mark oppert om in de stelling ‘garandeert’ te vervangen door ‘bevordert’. “Deze garantie is niet altijd haalbaar.”

Betalen voor garantie?

De laatste stelling luidt: De belangrijkste reden waardoor opdrachtgevers geen prestatiecontract uitvragen, is kennisgebrek over de mogelijke opbrengst van een dergelijke contractvorm.’ Volgens Abdalla spelen hierbij 2 zaken een belangrijke rol. “Een opdrachtgever gaat ervanuit dat hij een aannemer betaalt voor een gebouw, dat voldoet aan zijn wensen. Waarom moet hij dan een prestatiecontract afsluiten? Hij moet dus betalen voor een garantie dat de afgesproken kwaliteit geleverd wordt.”

Simons was van mening dat je dit ook anders kunt benaderen. “Neem nu een smartphone: het kan kapot gaan, maar je kunt wel garantie geven op het bereik. Ook aanbestedingen vormen een belemmering voor prestatiecontracten. De keten gaat voor de goedkoopste prijs. Opdrachtgevers moeten doorkrijgen dat het goedkoopst niet altijd het beste is.”

Abdalla vond dat er ook rekening gehouden moet worden met het verdienmodel. “Dit is tussen een onderaannemer en leverancier anders dan bij een partij, die een gebouw 25 jaar beheert op basis van een prestatiecontract.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c184 c225 c243 c283
Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan Arthur’

Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan ...

De klok tikt door om de vastgoedvoorraad aardgasvrij te maken. Om grote stappen te zetten naar duurzame wijken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen en uitstoot ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225 c283
Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Het adviesbureau Alba Concepts publiceerde afgelopen week een kennisdocument over circulair aanbesteden. Deze whitepaper is erg interessant voor opdrachtgevers ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel veranderen’

‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel ...

De lancering van de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 heeft niet alleen nationaal veel aandacht getrokken. Ook internationaal timmert het model aan ...

Lees verder

c21 c225 c283
Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Wat zijn de ingrediënten voor een inkoopproces waarbij het streven is om doelen en ambities in de GWW-sector op een hoger niveau te behalen? Dat onderwerp ...

Lees verder

c21 c225 c283
Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge pieken samenwerking

Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge ...

Het was een opmerkelijke bijeenkomst, half januari in Deventer. Hoe beslecht je een langdurige samenwerking, van meer dan tien jaar, waarin de partijen het door ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

Als aan de kant van opdrachtgevers de inhoudelijke kennis ontbreekt, wat moeten hoofdaannemers dan meebrengen om projecten tot een goed einde te brengen? En wat ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Het geïntegreerde contract is nog lang niet afgeschreven’

‘Het geïntegreerde contract is nog ...

Hebben geïntegreerde contracten nog bestaansrecht in een aannemers-markt? “Meer dan ooit”, vinden Joris Vergouwen en Esteban Döll van Antea ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten van een toekomstbestendig gebouw

Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten ...

Om voor toekomstbestendige gebouwen een verantwoorde en duurzame investeringsbeslissing te kunnen nemen, is het van belang de levensduurkosten te berekenen. In ...

Lees verder

c21 c225 c269 c283
Samenwerking in bouw & infra fundamenteel gewijzigd

Samenwerking in bouw & infra fundamenteel ...

Het was afgelopen week exact twee jaar geleden dat een expertgroep van Duurzaam Gebouwd de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 lanceerde. Met dit document ...

Lees verder

c21 c225 c261 c283
Smart contracts in gebouwonderhoud

Smart contracts in gebouwonderhoud

In een pragmatisch verhaal over smart contracts en gebouwonderhoud, schrijft smart buildings-expert Wilfred van der Plas hoe je die contracten toepast en wat het ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Praten en afstemmen is ook je werk’

‘Praten en afstemmen is ook je werk’

Ruim vier jaar lang zette het ingenieursbureau van de gemeente Zaanstad de ramen wijd open. Door een transparante, samenwerkingsgerichte werkwijze met aannemers ...

Lees verder

c21 c135 c225 c283
Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering 7 kunstwerken

Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering ...

Hoe pak je bij de verbetering van sluizen ook thema’s aan als duurzaamheid en gebiedsgericht werken en let je tevens op meekoppelkansen? Samen met Hoogheemraadschap ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up