Leren, zien én doen voor een beter milieu

Leren, zien én doen voor een beter milieu

Het duurzaamheidslabel Greenworks, geïntroduceerd in 2011, fungeert als verzamelnaam voor duurzame bouwmaterialen waarbij aan ieder product een score wordt toegekend. Hoofdredacteur Jan van den Broek interviewt Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop en Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, over de totstandkoming van het label en de Greenworks Academy, een unieke vertaling naar de praktijk.

Raab Karcher, een dochteronderneming van de Franse multinational Saint-Gobain, heeft als belangrijk onderdeel van de strategie ‘sustainable habitat’. Oftewel: de zorg voor de mens in zijn woon- en werkomgeving, met het oog op het milieu. Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop, noemt duurzaamheid een van de pijlers van de organisatie. Dat heeft geleid tot de introductie van Greenworks. Het label is zo succesvol, dat ongeveer dertig procent van de omzet inmiddels uit Greenworks-producten komt.

Wessel: “Wij zien dat onze klanten steeds meer behoefte hebben aan goede informatie over voornamelijk duurzame producteigenschappen en -kenmerken van bouwmaterialen. Greenworks geeft op een pragmatische wijze antwoord op deze vraag. Maar ook met nieuwe initiatieven als Raab’s Renovatiehuis, RaabCalc, RaabMobiel en de Greenworks Academy bieden we onze klant middelen om efficiënter en effectiever te werken en zich te onderscheiden van zijn concurrenten.

De link tussen de verschillende initiatieven is volgens Wessel gemakkelijk te leggen: “Raab’s Renovatiehuis is een totaaladvies, waarmee je kunt uitrekenen wat de woningeigenaar bespaart op zijn energiekosten bij een energiezuinige renovatie, welke producten hij daarvoor nodig heeft en welke labelsprong hiermee bereikt wordt. Een logisch vervolg daarop is RaabCalc, waarmee klanten eenvoudig een calculatie en offerte maken met geselecteerde producten uit Raab’s Renovatiehuis.

Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop

Vervolgens is het mogelijk om die offerte te overhandigen aan de klant. In de Greenworks Academy geven we zowel vakmantrainingen voor bijvoorbeeld de tegelzetter of metselaar als thematische trainingen. Zo is er onlangs een Active House-opleiding geïntroduceerd.

Partnerships essentieel                                                                                   
De opleidingen worden samen met leveranciers opgezet en partnerships zijn volgens Wessel dan ook onmisbaar: “Partnerships zijn essentieel in onze markt. Binnen dat partnership kijken we continu naar partijen met wie we onze ambitie kunnen invullen. Voor ons is het noodzakelijk om te weten welke partijen er ambities hebben op het vlak van duurzaamheid.”

Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, onderstreept de voordelen van partnerships en koppelt die visie aan de recente toetreding als partner tot het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd: “Wij zijn heel sterk op zoek naar de verbinding met partijen. De basis hebben we immers met Greenworks en de verschillende initiatieven die daaraan vasthangen al gevormd. We zijn er dan ook van overtuigd dat we met het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd de verbinding leggen met partijen die gezamenlijk de verduurzaming van de bouw op poten willen zetten.”

Zo heeft de organisatie de verbinding gelegd met een groot aantal leveranciers van duurzame bouwproducten, waarvan meer dan 35 partijen met hun duurzame oplossingen participeren in de Greenworks Academy. Volgens Wessel worden de producten geleverd aan verschillende klantengroepen. Dit gaat van de landelijk opererende aannemers tot de zzp’er. Maar bijvoorbeeld architecten en woningcorporaties behoren ook tot de doelgroep van Raab Karcher. In de Greenworks Academy is voor al deze partijen een passend aanbod dat aansluit bij hun specifieke behoeften.

Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks

Ondersteuning
Hospers grijpt de gelegenheid aan om in te zoomen op RaabCalc en RaabMobiel, initiatieven die voor de nodige leerstof zorgen en waarmee men in de praktijk aan de slag kan: “RaabCalc is een calculatiepakket dat we in hoofdzaak hebben ontwikkeld voor de kleinere aannemer. Wij merkten dat onze klant erg druk in de weer is op de bouwplaats en niet altijd in de gelegenheid is om een offerte te maken. En ook niet altijd op een professionele manier.”

Klanten hebben de mogelijkheid om de calculatie om te zetten naar een offerte richting de klant. Hospers legt het verband tussen Raab’s Renovatiehuis en het pakket: “Kijk in Raab’s Renovatiehuis hoe je een woning kunt upgraden en bereken vervolgens met de RaabCalc welke materialen je daarvoor kunt inzetten. Het programma is webbased, dus overal toegankelijk en bevat altijd actuele product- en voorraadinformatie.”

Naast deze initiatieven vinden klanten extra ondersteuning die zij nodig hebben in RaabMobiel, de app van Raab Karcher. Wessel gaat in op de voordelen van de app en de onderscheidende factoren: “Ons productinformatiesysteem is de basis voor de app. Dit systeem bevat meer dan een miljoen productkenmerken, zoals gewicht en afmeting maar ook relevante kenmerken als isolatiewaarden.

Via verschillende zoekfuncties komt men snel en eenvoudig tot het gewenste product. Van deze producten zijn ook direct de nettoprijs en de voorraden op onze vestigingen zichtbaar. Op die manier heeft onze klant voldoende informatie om zijn producten te bestellen via de app. Deze bestelling kan de klant ophalen op een Raab Karcher vestiging of laten bezorgen op de gewenste locatie en tijd.”

Duurzamer hoeft volgens Hospers niet automatisch duurder te betekenen: “Ook de kleine aannemers zijn op zoek naar onderscheidend vermogen. Dat vermogen krijgt een partij als men inzoomt – gevraagd of ongevraagd – op duurzaamheid. Een stuk bewustmaking over duurzaam materiaalgebruik, daar faciliteren we onze klant op allerlei manieren op. Wij zien dat partijen die inzetten op duurzaamheid, van elkaar kunnen leren.

Zelfs al ben je als leverancier elkaars concurrent, je versterkt elkaar in het streven naar duurzaamheid; in feite concurreer je met alle partijen die niet met duurzaamheid bezig zijn. We streven niet alleen naar informatieoverdracht naar onze partners, maar willen tegelijkertijd een rol spelen in ketenintegratie.”

Foto's: Erron Fotografie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

c21 c225 c237
Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

‘Gebruik meer gezond verstand bij verduurzaming’, is de stellige overtuiging van Debbie van Noort en Daniel Strumphler van Turner & Townsend. Omdat ...

Lees verder

c21 c225
De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De CO2-uitstoot daalt te langzaam en Nederland loopt uit de pas als het gaat om het invullen van klimaatdoelstellingen: de kans dat het wettelijke klimaatdoel van ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up