In zes stappen naar een duurzame bedrijfscultuur

In zes stappen naar een duurzame bedrijfscultuur

Organisaties die inzetten op energiebesparing richten zich vaak vooral op technische maatregelen. Toch heeft succesvol energie besparen ook een menselijke factor. Maar hoe motiveer je medewerkers een bijdrage te leveren? Met de masterclass ‘Energie besparen doe je zo!’ helpt Agentschap NL in samenwerking met ResCon organisaties op weg.

De masterclass vloeit voort uit het werkboek ‘De knop om!’ dat in 2010 door onderzoek- en adviesbureau ResCon in opdracht van Agentschap NL is ontwikkeld. “Organisaties hebben vaak wel een duurzame ambitie, maar als het erop aan komt krijgen andere zaken voorrang”, vertelt Arlette Hesselink van ResCon. “Wil je er echt werk van maken, dan is een planmatige en breed gedragen aanpak noodzakelijk.”

Zes stappen naar bewustwording
Aan de hand van zes concrete stappen gaan deelnemers aan de slag met het opzetten van een gedragsveranderingscampagne. Stap één legt het fundament voor de gewenste gedragsverandering door de doelstelling en de doelgroep te definiëren. Stap twee is een analyse van factoren die energiebesparend gedrag beïnvloeden. Hesselink: “Succesrijke interventies zijn gericht op het aanpakken van factoren die er toe doen. Alleen maar een belerend vingertje opsteken helpt niet.”

Instrumentenplanner
Vervolgens biedt de instrumentenplanner in stap drie hulp bij de selectie van de meest effectieve campagnemiddelen. De laatste drie stappen van de werkmethode bestaan uit implementeren, monitoren en evalueren. Hesselink: “Het monitoren en tussentijds bijsturen van je campagne is minstens zo belangrijk als de uitvoering ervan. Doorgaan met iets dat niet werkt, is natuurlijk zonde van de moeite.”

Kies voor maatwerk campagnemiddelen
Het kiezen van de juiste campagnemiddelen is echt maatwerk volgens Hesselink. “Alleen met een zorgvuldig gekozen mix van instrumenten bereik je het grootste effect. Denk aan juridische instrumenten (huisregels, convenanten en afspraken) financiële middelen (beloning en sancties), communicatie (kennisoverdracht, coaching, demonstraties en feedback) en fysieke hulpmiddelen (infrastructurele en technische maatregelen).”

Zuinige kerst in Eindhoven
De TU Eindhoven – die in 2010 de masterclass volgde – zette een grootschalige bewustwordingscampagne op. Er werd onder meer voor de kerstvakantie een video verspreid waarin het College van Bestuur demonstreerde hoe je sluipverbruik kunt voorkomen door computers, printers, beeldschermen en kamerverlichting uit te zetten. Dankzij de campagne werd tijdens de kerstvakantie gemiddeld 21% minder stroom verbruikt dan tijdens een weekend in de winter en werd 39% bespaard op gas. Dat betekende totaal 288.050kWh aan energie en 159.000 m3 gas, goed voor een besparing van respectievelijk 30.000 en 63.000 euro.

Feedback
Concrete feedback over je activiteiten en de effecten van je campagne is volgens Hesselink onmisbaar. “Zien dat de acties succes hebben en dat andere collega’s ook deelnemen aan de activiteiten werkt enorm stimulerend. In de werksessies adviseerden we deelnemers dan ook goed gebruik te maken van internet en de communicatie-afdeling. Zo wordt een campagne onderdeel van je organisatie.”

Meer informatie
De masterclasses krijgen zeer waarschijnlijk in 2014 een vervolg. Informatie daarover zal te vinden zijn op de website van Agentschap NL. Het werkboek ‘De knop om!’ – inclusief het instrumentenoverzicht – is gratis te downloaden.

Auteur: Simon Korthout

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

c21 c40 c134 c225
Water van essentieel belang voor toekomstbestendige leefgebieden

Water van essentieel belang voor toekomstbestendige ...

Diverse partijen uit de bouw- en vastgoedsector waarschuwen voor een vertragingen door het niet tijdig afgeven van bouwvergunningen, door de deadline van de Kaderrichtlijn ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up