Innovatiegehalte Bouwbeurs afhankelijk van gedrag bezoeker
- Bouwbeurs 2013
- Artikel
“Het maakt veel uit hoe je over de beursvloer loopt. Het gedrag van de beursbezoeker bepaalt het innovatiegehalte van de komende Bouwbeurs.” Dat is de stelling waarmee Piet M. Oskam als directeur van het Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) een campagne lanceert ter gelegenheid van de komende Bouwbeurs, die van 4 t/m 9 februari 2013 in Utrecht wordt gehouden.
“Laat je je leiden door wat je op gangpaden en stands aantreft, of ga je gericht en goed voorbereid te werk? Een goed begin is het halve werk, als het gaat om het effect van een bezoek aan een vakbeurs. De Bouwbeurs is vanouds een traditionele vakbeurs, waarin je alle schakels van de gefragmenteerde bouwkolom aantreft. Voor je het weet, raak je ondergedompeld in de oude bouwcultuur. Daarin stond het aaneenrijgen van deelproducten centraal. Die zijn ook in 2013 op de beursvloer van de Bouwbeurs volop aanwezig. Het komt er dan op aan dat je niet bezwijkt voor de verleiding om onderdelen voor de laagste prijs te zoeken, maar om de uitdaging aan te gaan naar het zoeken van bouwpartners voor de beste oplossing”, aldus Oskam. Het Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) lanceert een CIB Beurswijzer, als praktische handreiking voor beursbezoekers, die werk maken van een innovatief bouwconcept.
Mogelijkheden voor succes
Met de CIB Beurswijzer wordt de beursbezoeker actief geattendeerd op een vijftal mogelijkheden om succes te hebben met een innovatief bouwconcept. Oskam: “Bezoek aan de Bouwbeurs kan daaraan een bijdrage leveren, maar dat is niet vanzelfsprekend. Als je de huidige compartimentering en indeling van de beursvloer op de keper beschouwt, beland je onherroepelijk in een wirwar van deeloplossingen. Alle slogans en motto’s ten spijt. Als je de beurscampagnes moet geloven, leveren alle partijen een kant-en-klare integrale oplossing. Als je daar even doorheen prikt klopt dat niet helemaal. Helemaal niet dus. Bij echte integratie komt veel meer kijken, dan het plakken van een label. Met de CIB Beurswijzer helpen we de beursbezoeker om gericht en consistent te werken aan partnerrelaties met marktpartijen, die beschikken over samenwerkingsgerichtheid. Dat vraagt competenties, die niet vanzelfsprekend aanwezig zijn en juist daarom vaak ontbreken.”
Klantgerichte en integrale bouwmethode
In de traditionele bouwcultuur wordt volgens Oskam gewerkt aan een aaneenrijging van fasen en een opeenstapeling van delen, die met goed geluk uiteindelijk een compleet bouwproduct opleveren. Vanouds is de Bouwbeurs er op gericht om het complete aanbod van bouwdelen inzichtelijk te maken. Inmiddels raken steeds meer bouwondernemers overtuigd van de noodzaak van een transitie naar een klantgerichte en integrale bouwmethode. Dat vraagt om een samenspel tussen gelijkwaardige bouwpartners, die competenties hebben die vanouds juist niet werden gewaardeerd. Oskam geeft aan dat het er in de toekomst om gaat dat marktpartijen met elkaar de focus richten op een marktsegment of klantengroep, waarvoor zij de ultieme integrale oplossing bieden. De regie voor zo’n integraal concept is het beste in handen van een marktpartij, die de beste focus op de eindklant heeft. In de toekomst zullen bouwbeurzen in de optiek van het CIB dan ook een heel ander beeld van de sector laten zien. De vraag is of de traditionele bouwbeurzen dan nog wel in een behoefte zullen voorzien.
Meerwaarde van de exposant
In de huidige periode staat de transitie van de oude naar een nieuwe bouwcultuur centraal. Wil een bezoek aan een traditionele bouwbeurs zinvol zijn, dan zal vooral de beursbezoeker vanuit een innovatieve visie te werk moeten gaan. Hij zal het aanbod snel scannen en daarna gericht doorprikken naar de meerwaarde van de exposant voor het door hem beoogde bouwconcept. Met de CIB Beurswijzer beschikken innovatieve bouwondernemers over een praktisch hanteerbaar hulpmiddel om het beursbezoek te laten meewerken aan het succes van een bouwconcept. De CIB Beurswijzer zet de beursbezoeker aan tot actief zoekgedrag, waarmee de waarde van het beursbezoek wordt vergroot. Waar vroeger in de bouwsector het gedrag vaak zoek was, komt het nu aan op gericht zoekgedrag. Het gaat er vooral om dat innovatieve ondernemers zoeken naar bouwpartners, die aan hen en aan elkaar gewaagd zijn. Dat gaat volgens Oskam lukken als mensen zichzelf bewust zijn van eigen kennis, inzicht en vaardigheden op samenwerkingsgebied. Als bezoekers willen werken aan een innovatief bouwconcept, kan een bezoek aan de komende Bouwbeurs daaraan volgens het CIB een goede bijdrage leveren. “Met de CIB Beurswijzer krijgt iedere beursbezoeker de contacten die hij of zij verdient. Contacten die de ontwikkeling van integrale en innovatieve bouwconcepten versterken”, zo luidt de toelichting van CIB-directeur Oskam op de CIB Beurswijzer.
Geïnteresseerde beursbezoekers kunnen de CIB Beurswijzer kosteloos downloaden via de brancheportal www.bouwkolom.org.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Links
Reacties
Helemaal eens Pieter. Aan de andere kant waar zijn de echte klanten te vinden. Niet op de bouwbeurs. Wanneer staan er aanbieders op de woon- of libelle beurs om het renovatieproduct te verkopen of lekker en onbezorgd wonen. Voor u of uw verhuurder geregeld in een one-stop-shop oplossing inclusief financiering etc. Daar komen de echte klanten.
Helemaal mee eens, Jan Willem. Het gaat in de toekomst vooral om de wijze waarop marktpartijen uit verschillende schakels van de bouwkolom integraal samenwerken aan een oplossing, waarmee opdrachtgevers en gebruikers van gebouwen worden ontzorgd. Een vakbeurs met toekomst maakt iets zichtbaar van deze oplossingen. Die oplossingen zijn klantgericht en vraaggestuurd. Dat vraagt dan ook om een structureel andere kijk op vakbeurzen. Het gaat dan niet meer om een expositie van technieken en producten, maar om een wervelende show van ontzorgende oplossingen en samenwerkingsgerichte processen. Bouwbeurzen van de toekomst zijn ontmoetingsplaatsen tussen vooruitstrevende opdrachtgevers en innovatieve aanbieders van totaaloplossingen.