Bezoek kozijnproducent bevestigt Duitse stereotypes
- Gebouwschil
- Artikel
De productiehal van kozijnenleverancier Ewitherm Holzbau GmbH ademt niet alleen de geur van hout maar zeker ook van kwaliteit. Meer dan honderd vakbekwame medewerkers zorgen hier dagelijks voor kozijnen voor projecten met een internationale allure.
“Rotterdam en Parijs zijn slechts twee van de vele steden waarin we projecten hebben gerealiseerd”, vertelt Ewitherm-directeur Raf Grieten. “Als zusterorganisatie bedienen we vanuit het Belgische Zonhoven de Benelux en Frankrijk. Moederbedrijf Ewitherm Holzbau GmbH staat al zestig jaar in de markt en is een uitsluitend houtverwerkend bedrijf, maar wij leveren ook kozijnen gemaakt van aluminium (Schüco) en kunststof (Kömmerling). We zijn daarom ook partner met het bedrijf ALDRA Fenster und Türen GmbH.”
Kijkje in de keuken
Om haar slogan ‘Je moet het beleven’ kracht bij te zetten, organiseerde Ewitherm in juli een bedrijfsbezoek. Diverse ketenpartners namen de uitnodiging aan, waaronder een architect en een aannemer. “We willen een kijkje in de keuken geven”, nodigt salesmanager Erwin Kerkhofs uit, “en kennismaken met nieuwe partners die behoefte hebben aan kozijnen van hoge kwaliteit.” De focus op een hoge kwaliteit zorgt voor een product dat lang mee gaat en zijn prestaties blijft behouden. “We merken dat onze opdrachtgevers steeds actiever betrokken zijn bij de ecologische voetafdruk. Wanneer je een goed product hebt met een gezonde levensduur, dan is dat per definitie duurzaam, omdat je het voor een lange tijd kunt gebruiken.”
Meedenken in projecten en processen
Daarnaast proeft de Duits/Belgische kozijnenleverancier bij diezelfde opdrachtgevende partijen steeds vaker unieke wensen. Tijdens Building Holland was er volgens Kerkhofs veel interesse in de kurkproducten. “We hebben een passiefhuisraam energy plus met extra kurkisolatie in het assortiment en vooral dat product trok veel bekijks tijdens het evenement”, vertelt Kerkhofs. Grieten vindt dat deze interesse duidt op het individueler worden van de bouw. “Veel partijen hebben goede producten. Ik ben ervan overtuigd dat je je onderscheidt door je omgang met mensen en de service die je als bedrijf verleent.”
De tijd dat een prijslijst werd overhandigd is definitief voorbij. In plaats daarvan is ondersteuning geven en meedenken in projecten en processen de nieuwe standaard. “Tegenwoordig worden producten op maat aangeboden om een invulling te geven aan specifieke projectdoelstellingen. Zo kan – wanneer een opdrachtgever dit vraagt – FSC-hout worden ingekocht en ingezet”, vult Grieten aan.
Lees in de volledige versie van het artikel in het Duurzaam Gebouwd Magazine #32 (ook online te lezen) hoe de deelnemers aan het bedrijfsbezoek in de Holzbau-fabriek flexibiliteit terugzien bij facricage van kozijnen en deuren gefabriceerd in diverse afmetingen en ontwerpen.