Betrokkenheid van gebruikers sleutel voor schoolverduurzaming

timer3 min
Betrokkenheid van gebruikers sleutel voor schoolverduurzaming

Het belang voor scholen om een goed en toekomstbestendig gebouw te hebben, wordt alsmaar groter met exploitatiekosten en buitenonderhoud voor eigen rekening. De voornaamste uitdagingen voor een schoolbestuur schuilen vooral in het betrekken van gebruikers, onzichtbare duurzaamheid zichtbaar maken en het beschikbaar en meetbaar krijgen van informatie.

Directeur Services Hans Broeder van Hogeschool Van Hall Larenstein in het Gelderse Velp en schooldirecteur Jos Berens van basisschool ’t Blokhuus te Hoevelaken zijn het tijdens een rondetafelgesprek met elkaar eens: betrokkenheid van gebruikers is de sleutel naar verduurzaming van je school. Terwijl de hogeschool een grote renovatie achter de rug heeft, duurt het nog even voordat de basisschool onder handen wordt genomen.

Gebruikers betrekken en meekrijgen “Voor ons was het noodzakelijk om 500 studenten en 70 medewerkers uit Wageningen over te huisvesten naar dit pand”, denkt Broeder terug aan de start van de vernieuwing. “Na een aanbesteding kozen we voor architect Coare vanwege de interactie, de match met onze duurzame ambities en de workshops die zij gaven om gebruikers mee te krijgen. Het laatstgenoemde element is, zeker in het onderwijs, absoluut noodzakelijk.” Wellicht was het betrekken van de gebruiker voor Broeder wel de belangrijkste reden om de samenwerking met het Amsterdamse architectenbureau aan te gaan. Van dit bureau, dat ook de gebouwen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft ontworpen, zijn Jan-Willem Leverstein en Aldo Meijer aanwezig om hun kennis te delen.

De twee grootaandeelhouders noemen effectiever omgaan met de ruimte als een van de kernpunten van het project. “Natuurlijk is het een uitdaging om de verduurzaming door te voeren zonder de primaire processen hard te raken. Daarom is het zo belangrijk om je gebruikers vooraf goed te informeren en ze mee te krijgen in het proces”, vertelt Leverstein.

De juiste informatie

Naast een ononderbroken primair proces is ook de beschikbaarheid en meetbaarheid van informatie waardevol voor de verschillende ketenpartners. “De nulmeting, ofwel de kennis van waarmee je start. Daarover wil je alles weten”, vindt Meijer. Niels de Vries van adviesbureau draaijer+partners knikt instemmend en ziet dat informatievoorziening in andere branches verder is doorgevoerd. “In de auto-industrie is data- en informatievoorziening al heel ver doorgevoerd. Als je rijdt, kun je onder andere zien hoe zuinig je rijdt en of er mankementen optreden. Daar kunnen we in onze sector nog
veel van leren. Bij draaijer+partners gaan we steeds op zoek naar de waardevolle verbindingen tussen gebied, gebouw en gebruik, met als uitgangspunt de mens als gebruiker.”

Hij tipt het ScholenDossier, een digitale tool dat door samenwerking van vijftien organisaties is ontwikkeld (kijk voor meer informatie op pagina 45 van dit tijdschrift). “Dit is gebaseerd op vier visiethema’s waarmee het zich onderscheidt. Alle zinvolle informatie op één plek, up-to-date inzicht in de gebouwprestaties, dynamisch, maar vooral simpel houden. Je komt er bijvoorbeeld snel achter wat er gebeurt met je gebouwprestaties over een periode van tien jaar, als je investeert in duurzame energie of een beter klimaatsysteem”, vertelt De Vries. Volgens hem is het ook belangrijk om bij verduurzaming niet alleen te kijken naar het heden en de ambities op korte termijn, maar ook naar de toekomst. “Met het ScholenDossier kan inzichtelijk gemaakt worden wat bijvoorbeeld krimpende leerlingenaantallen met de prestaties van een schoolgebouw doet. Dekt de bekostiging over vijf jaar het gebouwonderhoud nog wel? Dan kun je nu wel een duurzaam schoolgebouw hebben, maar leegstaande ruimten in de toekomst zijn in ieder geval niet duurzaam”, geeft De Vries aan.

Lees in de volledige versie van het artikel in het Duurzame Scholen Magazine #2 (ook online te lezen) hoe duurzaamheidsmaatregelen pragmatisch worden doorgevoerd bij Basisschool 't Blokhuus.

Foto bovenaan: vlnr Jan-Willem Leverstein, Aldo Meijer, Hans Broeder, Niels de Vries en Jos Berens.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up