Huurders minder tevreden met binnenklimaat dan woningeigenaren
Als het gaat om de tevredenheid onder consumenten met het binnenklimaat van de eigen woning is er een duidelijk onderscheid waar te nemen tussen huurders en woningeigenaren. Waar 38% van de huurders het binnenklimaat met een 6 of lager beoordeeld, geeft slechts 9% van de huiseigenaren ook een dermate laag rapportcijfer. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy.
De respondent is gevraagd het binnenklimaat (behaaglijk warm in de winter, koel in de zomer) van de eigen woning te beoordelen. Woningeigenaren zijn duidelijk meer tevreden met het binnenklimaat van hun woning; bijna zes op de tien (59%) beoordeelt het binnenklimaat van de eigen woning met een 8 of hoger. Het gemiddeld rapportcijfer onder eigenaren ligt op 7,6, terwijl dat onder huurders blijft steken op een 6,6.
Eenzelfde beeld komt naar voren als er gekeken wordt naar de beoordelingen van de isolatie van de woning; 41% van de huurders geeft een 6 of lager, terwijl slechts 16% van de mensen met een koopwoning zo’n lage beoordeling geeft. Het gemiddelde rapportcijfer onder huurders ligt op 6,4 en onder huiseigenaren op 7,5. USP Marketing Consultancy onderzoekt ook apart de tevredenheid onder corporatiehuurders (Bewonersscan); hier ligt de tevredenheid ook laag, namelijk op een 6,6.
Ventilatie
Als onderdeel van het binnenklimaat is ook de tevredenheid met de ventilatie van de woning onderzocht. Onder zowel de huurders als de eigenaren is dit onderdeel het beste beoordeeld, maar ook hier zijn nog stappen te maken. De gemiddelde huurder geeft een 6,9 voor de ventilatie en de gemiddelde eigenaar een 7,7. Van de eigenaren blijkt 64% een 8 of hoger te geven voor de ventilatie, tegenover 41% van de huurders.
Het blijkt dus dat er nog flinke slagen te maken zijn door de verhuurders, met de corporaties voorop, om het wooncomfort van de huurders te vergroten. Uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy onder corporatiehuurders bleek ook al dat meer dan de helft van de huurders het onderhoud aan de woning kenmerkt als de prioriteit van hun corporatie. De onderhoudsstaat van de woning werd door de gemiddelde corporatiehuurder met een magere 7,0 beoordeeld. Daarnaast kwam naar voren dat duurzaamheid en energiebesparing (35%) zaken zijn waar de corporatie hun budget aan moet blijven besteden, ook in deze tijden van grote besparingsopgaven. Voor de installatiesector (zowel leveranciers als installateurs) ligt dan ook een uitdaging om verhuurders hierbij te ondersteunen met het aanbieden van diensten en concepten die enerzijds het wooncomfort van huurders verhogen en anderzijds wel binnen de krimpende budgetten van verhuurders passen.