Inzet van BREEAM-NL Infra voor betere doorstroming verkeer

Inzet van BREEAM-NL Infra voor betere doorstroming verkeer

De capaciteit van de N279 langs de Zuid-Willemsvaart tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel moet vergroot worden. De voorbereiding hiervan omvat het opstellen van een DBm-contract en het voorbereiden en begeleiden van de Europese aanbesteding. Het contract wordt opgesteld op basis de beoordelingskaders van BREEAM-NL Infra, waardoor de toekomstige aannemer een meetbare duurzaamheidsprestatie moet leveren.

Het contract, dat door Grontmij wordt opgesteld in opdracht van Provincie Noord-Brabant, wordt eind maart 2014 opgeleverd. Naast het opstellen van het contract voert de partij onderzoeken uit op het gebied van grondmechanica, archeologie, flora en fauna.

Ad van der Velden, projectleider bij Grontmij, vertelt hoe het project de omgeving gaat beïnvloeden: “Door de capaciteitsvergroting van de N279 worden oude dorpskernen nabij de huidige weg ontlast, waardoor de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de regio worden vergroot.”

Verder is hij opgetogen over de waardering die Provincie Noord-Brabant Grontmij gaf voor het toepassen van BREEAM-NL Infra. “Op deze wijze kunnen we beter inzicht geven in de te verwachten duurzaamheidsprestaties van dit contract. Dit is in infrastructurele projecten nog niet gebruikelijk”, aldus van der Velden.

Belangrijke functie
De N279 verbindt de A2 in Noord-Brabant met de N273 in Limburg en heeft daarmee een belangrijke functie in de regio. Vooral ’s ochtends en ’s avonds kampt het traject tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel structureel met files. De aanpassing is onderdeel van de gebiedsvisie van Provincie Noord-Brabant waarin het toekomstperspectief voor de N279 en de randvoorwaarden voor de uitbreiding en inpassing van de N279 zijn beschreven. Door de ombouw van de weg naar een 80 km/u stroomweg met twee rijstroken per richting, moeten kruisingen en toegangswegen worden aangepast.

Foto: Joop van Houdt, Rijkswaterstaat

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up