Comfortabel binnenklimaat door innovatief ventilatieconcept (1)
- Klimaattechniek
- Artikel
In veel Nederlandse schoollokalen is de kwaliteit van het binnenmilieu onder de maat. Dit komt niet alleen voor bij bestaande scholen, ook in nieuwbouw scholen is het binnenmilieu vaak niet in orde.
In de praktijk wordt er vaak niet voldaan aan de regelgeving op het gebied van ventilatie. Dat terwijl is bewezen dat een goede binnenluchtkwaliteit van groot belang is voor leerprestaties en de gezondheid van leerlingen en docenten.
Drie praktijkvoorbeelden van 'Frisse Scholen'
In een artikelreeks van W/E adviseurs wordt dit onderwerp uitgelicht en worden drie praktijkvoorbeelden van innovatieve concepten voor 'frisse scholen' onder de aandacht gebracht. Het eerste artikel in een serie van vier dient als inleiding voor het onderwerp.
Klimaatproblemen
Een veel voorkomend probleem in nieuwbouwscholen is een slechte luchtkwaliteit, wat zich uit in klachten als hoofdpijn, benauwdheid en een droge keel. Ook te hoge temperaturen en tocht komen vaak voor. Een van de belangrijkste factoren om deze problemen te voorkomen is het realiseren van voldoende ventilatie door de aanwezigheid van adequate ventilatievoorzieningen. Met een concept van natuurlijke toevoer en mechanische afvoer kan dit prima gerealiseerd worden. De voordelen van dit concept zijn talrijk:
- schone lucht wordt tochtvrij toegevoerd;
- oververhitting wordt beperkt;
- ruimtebeslag is beperkt;
- lage investerings- en onderhoudskosten;
- lage geluidproductie;
- energie-efficiënt.
Aangescherpte Regelgeving
In Bouwbesluit 2003 waren ventilatie-eisen voor klaslokalen gericht op een binnenklimaat met een CO2-concentratie van maximaal 1.200 ppm, overeenkomend met klasse C uit het Programma van Eisen Frisse Scholen van AgentschapNL (april 2012). Met de invoering van Bouwbesluit 2012 zijn deze eisen aangescherpt en gericht op een maximale CO2-concentratie van 1.000 ppm (Frisse Scholen klasse B). Hiervoor moet 40% meer geventileerd worden dan voor klasse C. Door GGD’s wordt zelfs een grenswaarde van 800 ppm aanbevolen (Frisse Scholen klasse A). De hiervoor benodigde ventilatiecapaciteit is twee keer zo hoog als voor klasse C.
Het ontwerpen van een ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer in scholen blijkt in de praktijk vaak lastige materie te zijn en is een reden voor ontwerpteams om te kiezen voor risicovollere, energie-inefficiënte installatietechnische oplossingen. W/E adviseurs is echter overtuigd van de voordelen en laat met drie praktijkvoorbeelden zien dat juist met een goed ontworpen ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer een goed binnenklimaat gerealiseerd kan worden.
Auteurs: Cees Leenaerts, senior adviseur, Petra Briggen, adviseur, W/E adviseurs
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Kan aan mij liggen maar volgens mij dekt de titel van dit bericht de lading niet - een link naar de aangekondigde innovatieve concepten zou in elk geval handig zijn geweest. Mijn eerste associatie met de titel was trouwens het 'ademende raam' dat Kristinsson ooit mede heeft geïntroduceerd; heeft dat inmiddels nog ergens een plek gekregen? kristinssonarchitecten.nl/../Persmap_Brink_Ademend_Raam.pdf
Geachte heer de Waard, Hartelijk dank voor uw reactie. Drie praktijkvoorbeelden van innovatieve ventilatieconcepten vindt u in de komende drie artikels in deze vierdelige reeks. Op maandag 13 januari 2014 wordt het tweede deel online gepubliceerd. Met vriendelijke groet, Marvin van Kempen
Dat ademende raam ziet er inderdaad interessant uit. Ik had er nog nooit van gehoord. Dank voor de link, ik ben benieuwd wat de recente ervaringen van Brink hiermee zijn.
Energie-efficiënt ? Ik ga me laten verrassen!