Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

U ziet ze vast wel eens hangen in de gracht of in het kanaal, of bij uw favoriete jachthaven. Achtergelaten boten die dienen als nest voor meerkoeten, groen uitgeslagen en half hangend aan een touw. Het zijn de perfecte doelwitten voor Extreme Eco Solutions, een bedrijf in oprichting te Amsterdam.

Wij richten ons op een rendabele 100 procent recycling van bootwrakken. 100 procent houdt in dat wij ook een oplossing dienen te bieden voor de spelbreker in ons concept: vezel versterkt polyester. Naast stalen kajuitboten verwachten wij rond de 500 boten per jaar te verzamelen waarvan de romp is gefabriceerd van dit materiaal. Omdat afstorten wat ons betreft absoluut geen optie is in deze duurzame tijden is een afzetmarkt geen overbodige luxe. Deze blijkt helaas vooralsnog alleen in het nabije buitenland voorhanden te zijn. Men heeft interesse voor polyester als middel voor landophoging, als hulpgrondstof voor hergebruik, als toevoeging aan beton, en….. als brandstof voor cementovens!

Oproep
Wij als “plezierbootrecyclers” beschikken natuurlijk over onvoldoende kennis en onvoldoende netwerk binnen uw wereld om in Nederland iedereen binnen de industrie op deze mogelijkheden te wijzen, vandaar dat u dit schrijven als een oproep daartoe kunt beschouwen. De EU in de vorm van het ECR (European Composite Recycling) en de EuCIA (European Composite Industry Association) moedigen bovendien het gebruik als brandstof aan boven andere vormen van hergebruik, om CO2-reductie te realiseren en delfstoffen te sparen.

Extreme Eco Solutions zou U graag een helpende hand willen bieden als bron van polyester, waarbij bootjes slechts het begin zijn. De polyesterbron is enorm, zo niet oneindig. Denk bijvoorbeeld aan landbouwsilo’s, zwembaden, bladen van windmolens en ga zo maar door. Een silo past natuurlijk niet in uw cementoven en daarom kan de verschijningsvorm naar wens ingevuld worden (van platen tot snippers of kleiner) evenals de wijze van transport (van bestelbus tot binnenvaartschip).

Mocht u bij u in de buurt een bootje reddeloos aan de wallekant zien hangen, denk dan niet “wat asociaal zeg!”, maar zie dat bootje als een kans om uw kosten en footprint te reduceren! Elders kan het, waarom zou dat ook niet voor Nederland gelden? Wellicht ziet u in deze oproep voldoende aanleiding om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Laat u het ons weten?

Auteurs: Sebastiaan Verheijen en Paul Gramsma van Extreme Eco Solutions

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reacties

Goedemorgen, Ik ben eens benieuwd hoever u bent gekomen, of hoe het gaat met het recyclen van polyester en met name polyester boten. Dit ivm interesse van mijn kant om hier wat mee te gaan doen. Graag hoor ik van u mvg Niels Greeven

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben een botendemontagebedrijf in Veendam. Er komen veel polyester boten binnen die wij nu in grote stukken afleveren. Graag zouden wij doormiddel van een shredder dit zo willen verkleinen dat het gelijk een grondstof voor de industrie is. Wie kunnen wij dit gerecyclede grondstof aanbieden? Met vriendelijke groet, Botendemontagebedrijf oost-Groningen, E.M. Edens

Hallo, hoe is het op dit moment met de recycling van polyester? Ik ben hierin momenteel geïnteresseerd om de mogelijkheden van sloop van polyester boten te beoordelen.. Ik ben benieuwd wat jullie hebben ontdekt.

Beste allen,

In het aankomende Duurzaam Gebouwd Magazine (dat op 22 september uitkomt) besteden wij aandacht aan recycling van polyester en de toepassing hiervan. Dit artikel zal ook op Duurzaamgebouwd.nl verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Marvin van Kempen
Redacteur Duurzaam Gebouwd

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up