Verslag: Masterclass Cradle to Cradle
Gedurende de Internationale BouwBeurs trakteerde Kingspan in samenwerking met Duurzaam Gebouwd de beursbezoeker op lezingen in het Duurzaamheidspaviljoen. Roger Cox sloot de week af met een Masterclass Cradle to Cradle.
Ondanks de vele aanmeldingen mochten 'slechts' 35 deelnemers exclusief de Masterclass Cradle to Cradle bijwonen van Duurzaam Gebouwd-expert Roger Cox.
Hij heeft inmiddels een indrukwekkende staat van dienst. Cox is advocaat-bestuurder van Paulussen Advocaten in Maastricht. Daarnaast is hij lid van de Business Advisory Council van het Cradle to Cradle Product Innovation Institute in San Francisco, lid van de Raad van Advies van de Groene Zaak en van het Urgenda platform. Tevens is hij oprichter en bestuurder van de Planet Prosperity Foundation.
Masterclass
Cox pakte tijdens in het eerste deel van de masterclass thema's op als brandstofschaarste, klimaatverandering en de groeiende wereldbevolking. De noodzaak om een transitie naar een ander soort samenleving in gang te zetten bleek uit de uiterst nauwkeurige onderbouwing van bovengenoemde thema's. Cradle to Cradle kan hierin een goede gids zijn.
Cox staat bekend om zijn integrale aanpak van stedelijke ontwikkeling en ontwerpt aanbestedingsprocedures en samenwerkingsvormen tussen overheden en marktpartijen die duurzame ontwikkeling faciliteren. En dat bleek toen hij in het tweede deel van zijn masterclass in ging op de vertaling van de ontwikkelingen naar een gebied als Nederland. Met de op de ondertunneling van de A2 toegepaste concurrentiegerichte dialoog als praktijkvoorbeeld, liet hij zien hoe je Cradle to Cradle kunt vertalen naar stedelijke ontwikkeling.
Tunnel door Maastricht
De A2 loopt dwars door Maastricht. Het verkeer stroomt hier niet goed door. Dat zorgt voor veel fijnstof- en geluidsoverlast en het verdeeld de stad in twee delen. In plaats van een sectorale (puur infrastructurele) aanpak waarbij een zijader rond Maastricht zou worden aangelegd, is juist gekozen voor een integrale gebiedsontwikkeling met een tunnel-traject onder het hart van de stad door.
Het door de ondertunneling vrijgekomen stadsgebied kan zodoende gebruikt worden voor het verbinden van de stadswijken, het aanleggen van een groene loper van enkele duizenden bomen die de stad met het omringende landschap verbinden en het aanleggen van ontmoetingspleinen en extra wandel- en fietsverbindingen in de stad. Een grootschalige aanpak van zo'n gebied, maakt dat de nabijgelegen, nodig aan renovatie toe zijnde, woonwijken ook direct kunnen worden aangepakt.
Transittunnel
De tunnel zelf is een dubbeldekstunnel geworden en daarmee een noviteit in Europa. In de tunnel zal de onderste buis als transittunnel leiden in de richting van Luik. De andere tunnelbuis fungeert als ringweg en leidt de automobilist naar het centrum. In aanvang is ondertunneling wel duur, maar op de lange termijn voor mens, milieu en de community building in de stad de meest ideale oplossing.
Al met al was het een mooie masterclass, waarin Cox gedegen en gedreven liet zien dat er werk aan de winkel is. Na afloop ontvingen de deelnemers als extraatje het boek Limburg 2030 - Jongeren in gesprek met de leiders van nu (waaraan Duurzaam Gebouwd binnenkort aandacht zal besteden) en de publicatie Cradle to Cradle for the built environment.
De presentatie van Cox wordt binnenkort als PDF naar alle deelnemers van de masterclass gestuurd.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Boeiend om te zien hoe de (milieu) problemen worden weggepraat met "ondertunneling is wel duur, maar op de lange termijn voor mens, milieu de meest ideale oplossing" Die tunnel is bedoeld om het verkeer te laten doorstromen en meer auto's te verwerken, maar zonder blikken of blozen gekoppeld aan "brandstofschaarste" Met duurzaamheid kun je immers alle kanten op. Dat hier een advokaat spreekt is veelzeggend.
Ben nog steeds benieuwd naar verhaal van Cox in hoeverre C2C nu meegespeeld heeft in de A2 tunnel. Vooraf zeker veel aandacht voor C2C maar in aanbesteding/gunning niets. Wat heeft het opgeleverd?
Ik vond het een boeiend verhaal; meesterlijk gepresenteerd - samenhang van alle mondiale thema's - klimaatverandering, brandstofschaarste, voedselproblematiek en bewustwording (democratieeis) van nieuwe werelddelen.
Geweldige lezing, C2C krachtig wegzetten binnen de BV Nederland. Zelfs met de huidige structuur en regelgeving zijn de C2C concepten toe te passen. Bewustwording van de (grondstoffen) problematiek met haalbare oplossingen. Het voorbeeld (asbest) rondom aansprakelijkheid in wet- en regelgeving moet producenten de ogen openen om "veilige" producten op de markt te brengen....
@Roland Ondertunneling is inderdaad duur, maar duurzaamheid op de lange termijn is onbetaalbaar! Het onthouden van verkeersaders in de perifere gebieden van Maastricht is belangrijker dan een paar centen. Bovendien zijn compacte steden eveneens veel efficiënter in energiegebruik door kortere afstanden. Het verhaal van brandstofschaarste kan met het oog op de elektrische auto worden verwaarloosd. Het plan is met recht opgezet conform een duurzame visie!
Dag Roel, Kan je je uitleg nader toelichten s.v.p. ? Ik vraag me overigens b.v af, hoe makkelijker we het de automobilist maken, hoe meer ze gebruik gaan maken van de auto enz. Anders gezegd, krijgen we geen boemrang effect en kan het geld niet beter aan OV besteed worden?
@roel, "..duurzaamheid op de lange termijn is onbetaalbaar..." Dat volg ik niet! "..brandstofschaarste kan met de elektrische auto worden verwaarloosd.." Ook een elektrische motor verbruikt energie en vraagt nog voor een oplossing voor de opslag. Dat energie straks niet schaars meer is, hoor je van tijd tot tijd - voorheen met atoomstroom - is een onbegrijpelijke, maar wel gemakkelijke aanname. De voortgaande mobiliteitsgroei staat haaks op een "duurzame visie"
Hartelijk bedankt voor de presentatie, zeer interessant! tot op heden heb ik nog niet de presentatie ontvangen weet iemand hier iets meer van? redactie? alvast bedankt
Vandaag heb ik als deelnemer van de Masterclass de presentatie ontvangen, met een beveiligingscode. Alleen met toestemming van Duurzaam Gebouwd mag presentatie / gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden. Juist voor verspreiding en onderbouwing (kennis) zou het goed zijn, deze presentatie ruimer beschikbaar te maken, dan wel de presentatie op meer plaatsen te houden !!!