De lessen van een goede appeltaart

De lessen van een goede appeltaart

Het oplossen van klachten over klimaatsystemen zit niet standaard in het DNA van leveranciers en installatiebedrijven. Servicemonteurs komen vaak pas na lang aandringen opdagen, vertelt wetenschapper binnenmilieu Frans Rasenberg.

“Het proces van ontwerpen en bouwen van een klimaatsysteem lijkt in grote lijnen op het bakken van een appeltaart. Het uitgangspunt is een basisrecept, waarmee op allerlei variaties bestaan. Of de taart lukt, is afhankelijk van de vaardigheid en de inspanningen van degene die hem bakt. Een restauranthouder die de appeltaart als een van zijn handelsmerken beschouwt, stopt daarin veel energie. Hij zorgt voor een vers gebakken product met uitgebalanceerde ingrediënten, dat ter plaatse wordt bereid. Om de kwaliteit te controleren vraagt hij regelmatig aan klanten of zijn appeltaart lekker is of dat er verbeteringen mogelijk zijn. Die restauranthouder staat dus open voor suggesties en gebruikt die om zijn product optimaal af te stemmen op de wensen van de klant.

Een klimaatsysteem wordt ontworpen op basis van een theoretisch model, dat functioneel vergelijkbaar is met het basisrecept van de appeltaart. Ingenieurs gebruiken dat model om een systeem op maat te maken voor een gebouw. Aan de hand van simulatieberekeningen in dat theoretisch model bepalen zij hoe een klimaatsysteem gedimensioneerd moet zijn. Zodra het ontwerp klaar is, is bekend hoe het in theorie functioneert en hoeveel energie het verbruikt. Althans, als de installateur het op de juiste wijze in het gebouw aanbrengt.

Misplaatst vertrouwen in rekenmodellen

In het geval van appeltaart is het eenvoudig om te controleren of de theorie van het basisrecept klopt: je neemt gewoon een hap van de taart om te proeven of hij lekker is. Controleren of een klimaatsysteem goed werkt, is veel ingewikkelder. Daarom wordt het maar zelden gedaan. Bovendien heeft de branche een blind maar misplaatst vertrouwen in de theoretische rekenmodellen. Bij praktijkcontroles blijken klimaatsystemen anders te werken dan gedacht. De rapporten uit de simulatieberekeningen zijn dus geen juiste weergave zijn van de praktijk. Want: er is tocht, het is te koud of te warm en de lucht raakt vervuild.

Anders dan bij de restauranthouder is de mening van de klant in de bouw- en installatiebranche van ondergeschikt belang. Er is geen terugkoppeling naar de klant om de producten te verbeteren. De gebruiker van een gebouw krijgt nooit de vraag of hij tevreden is over het binnenklimaat. Klachten worden niet serieus genomen, ze worden niet opgelost en klanten worden tot wanhoop gedreven. Met recht begrijpen zij niet waarom bejaarden in een verzorgingshuis het koud hebben of last van tocht. Of waarom kinderen op school hoofdpijn hebben en lopen te snotteren.

Als onafhankelijk wetenschapper binnenmilieu ondersteun ik gebouweigenaren bij het oplossen van dergelijke klachten. Het valt niet mee om een bedrijf te vinden, dat hiermee op een serieuze manier omgaat. Het schaarse aantal deskundige technici bij die bedrijven durven op eigen gezag geen beslissingen te nemen; overal moet over vergaderd worden. Communicatie is überhaupt moeilijk. Medewerkers zijn slecht bereikbaar, e-mails worden niet beantwoord, informatie over de status van projecten is niet beschikbaar. Kortom, service en klantvriendelijkheid zijn ver te zoeken. Door die houding worden opdrachten misgelopen. Soms moeten projecten zelfs worden gecanceld.

Visie van restauranthouder

De bouw- en installatiebranche kan veel leren van de visie van de restauranthouder met zijn  appeltaart. Zoek die klant op, maak gebruik van moderne communicatiemiddelen, luister naar hem en gebruik die input. Een klant wil weten dat er aan zijn probleem wordt gewerkt, dat het wordt opgelost. Daarom roep ik bedrijven op om te veranderen. Creëer een klimaat waarin service weer belangrijk wordt. Stuur wat vaker een monteur, ook als zijn uurtarief niet direct op die klant te verhalen is. Geef hem een beloning als een creatieve oplossing een tevreden klant oplevert. Zorg vooral voor communicatie en openheid om kansen te benutten."

Frans Rasenberg is directeur van Rasenberg Instruments

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c148 c225 c243
<span>Clubs in actie voor verduurzaming voetbalaccommodatie </span>

Clubs in actie voor verduurzaming voetbalaccommodatie ...

Ruim 300 voetbalclubs kwamen in actie tijdens De Groene Clubweken, een initiatief van de KNVB en duurzaamheidspartner Alklima / Mitsubishi Electric. Met als doel ...

Lees verder

c21 c41 c120 c148 c225
Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

In het zuiden van het land, op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok internationaal adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. ...

Lees verder

c21 c148 c225
Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Een roadshow brengt specialisten bij elkaar, om kennis mee te delen en te sparren over innovatieve oplossingen voor binnen ventilatie. Op deze manier komen samenwerkingen ...

Lees verder

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c40 c148 c225 c243
Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Tijdens bouwprojecten ligt de focus nu vooral op het toepassen van een energiezuinig systeem. Liever ziet René Cas van R-Vent dat er naast die energieprestatie ...

Lees verder

c21 c26 c148 c185 c243
Integrale verduurzaming voor Langeveld Building

Integrale verduurzaming voor Langeveld Building

Een energiezuinig onderwijsgebouw dat tegelijk klimaatadaptief, circulair en groen is. Die uitvraag stelde de Erasmus Universiteit Rotterdam voor het nieuwste gebouw ...

Lees verder

c21 c125 c148 c225 c243
Warmte en stroom combineren voor een flexibeler energienet

Warmte en stroom combineren voor een flexibeler ...

In 2021, tijdens de ontwerpfase van de Regionale Energie Strategie (RES), stond het de bestuurders niet op hun netvlies. Tegenwoordig, bij de uitvoering van de ...

Lees verder

c21 c148 c225 c243 c263 c298
‘Dit is impact: gasverbruik van 8 miljard kuub naar 2’

‘Dit is impact: gasverbruik van 8 miljard ...

Om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen fors te verminderen, is massa noodzakelijk. Niet alleen de mensen die in verduurzaming geloven moeten in beweging ...

Lees verder

c21 c148 c225 c263 c265
Deze luchtbehandelingskast brengt verduurzaming dichterbij

Deze luchtbehandelingskast brengt verduurzaming ...

Maandenlang moesten we toekijken hoe de energieprijzen stegen tot nieuwe en absurde hoogtes. Hoewel de prijzen op het moment van schrijven iets lijken te dalen, ...

Lees verder

c21 c148 c225 c263
Klimaatsystemen worden slimmer, zuiniger én stiller

Klimaatsystemen worden slimmer, zuiniger én ...

Stijgende energieprijzen, personeelstekorten, transportproblemen en een toenemende vraag. De markt voor airco’s en lucht-water warmtepompen is volop in beweging. ...

Lees verder

c21 c148 c225 c263
Elke zone in je woning verdient eigen ventilatie

Elke zone in je woning verdient eigen ventilatie

Ventilatie is niet een kwestie van één oplossing voor je hele woning. Je huis is een verzameling van verschillende ruimten, die elk hun eigen ventilatie ...

Lees verder

c21 c148 c225
Maak woningen gereed voor hybride warmtepomp

Maak woningen gereed voor hybride warmtepomp

Nog een kleine drie jaar en dan valt het doek voor nieuwe HR-ketels. Bij vervanging van die installatie dient de keuze te vallen op een duurzaam alternatief met ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up