Wie hervormt, overwint de crisis!
Eind september vond, op initiatief van VNU Exhibitions Europe, de Strategie Summit Bouw plaats. Circa honderd bestuurders uit de bouw- & vastgoedsector gaven acte de présence om vernieuwende strategieën te ontwikkelen die de ‘brede bouwsector’ perspectief moeten geven in de nieuwe werkelijkheid.
Het was bedroevend om te constateren dat er zowaar discussies ontstonden over de definitie van de doelgroep of de entiteit waarvoor wij dienstbaar willen zijn. Alsof het begrip ‘klant, cliënt of opdrachtgever’ van enige waarde is wanneer je geen idee hebt over de behoeftes van de markt. De verandering van een aanbod- naar een vraaggestuurde markt had wellicht moeten ontstaan tijdens de hoogconjunctuur?!
Co-creators betrekken bij de totstandkoming van woonwensen zorgt voor een gebalanceerd en actueel beeld, dat de besluitvorming en ‘time to market’ aanzienlijk kan versnellen. Om maar een verspreking van professor Heertje tijdens de Dutch Green Building Week te citeren; ‘consumensen’. Zijn consumenten dan toch echt mensen? De klant staat aan het roer en dat is even wennen.
‘Overleven’ staat bij veel ondernemingen prominent boven aan de lijst van agendapunten en activiteiten. In mei verscheen het rapport De bouw IN ACTIE(S), dat door het Bouwteam werd opgesteld. Het rapport leverde faciliterende en stimulerende acties op die door de markt zelf moeten worden uitgevoerd. De ondernemingen die deelnamen aan de Strategie Summit Bouw verkozen als belangrijkste agendapunten:
- hervormen van de organisatie
- initiëren van nieuwe verdienmodellen
- 'operational excellence'
- accepteren van & anticiperen op nieuwe realiteit
De ‘sense of urgency’ staat nog niet bij iedereen op het netvlies. Met kleine aanpassingen van traditioneel ondernemingsbeleid wordt getracht het tij te keren. Deze voorzichtigheid gaat de problemen echter niet oplossen. Vernieuwend denken en doen! Laat je creativiteit de vrije loop en laat je niet hinderen door de barrières en hindernissen die anderen je continu laten herinneren.
Begin alstublieft niet met innoveren als dit tot nu toe niet in je genen zat. Zoek liever innovatieve partners die jou waarderen om jouw eigen expertise en competenties! Met alleen maar innovators gaan we de economie immers niet vlottrekken. Kijk over je eigen schutting heen en ‘durf’ anderen te vertrouwen.
Mijns inziens bestaat er geen pasklare oplossing om de crisis te overwinnen. Je moet op alle fronten vooruit willen en scherp zijn. Van hard werken zijn we nog nooit slechter geworden. Armen uit de mouwen en… er tegenaan!
Wie zichzelf voortdurend vernieuwt, heeft de toekomst!