Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”

Donderdag 17 september werd voor de achtste maal op rij de BouwKennis Jaarbijeenkomst gehouden. Hét event voor de marketeer in de bouw-, vastgoed- en installatiesector is dit jaar gehouden in theater ‘t Spant! en stond in het teken van de trends e-commerce, marketingcommunicatie en duurzaamheid.

Het overkoepelende thema “Trends in de bouwmarketing” trok meer dan 400 professionals naar Bussum. Met sprekers als Alexander Rinnooy Kan, Eugène Roorda en dagvoorzitter Carl Rohde beloofde het een inspirerende middag te worden.

De BouwKennis Jaarbijeenkomst 2010 werd geleid door dagvoorzitter Carl Rohde, die als trendwatcher ook zelf zijn visie gaf over de toekomst van de bouwkolom. Hij opende de Jaarbijeenkomst, terwijl de laatste gasten binnendruppelden. Zij schoven net op tijd aan voor de eerste keynote presentatie.

Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”
Alexander Rinnooy Kan verving als eerste spreker de helaas verhinderde Jacqueline Cramer. De voorzitter van de SER bleek echter een meer dan waardig vervanger. Hij probeerde de aanwezigen ervan te overtuigen dat duurzaamheid het leidende principe moet zijn bij elke stap in het economische proces. Ook in de bouwkolom. Dit is volgens hem de enige manier om de huidige Circle of Blame te doorbreken.

Carl Rohde
Aansluitend op de presentatie van Alexander Rinnooy Kan, was het woord wederom aan dagvoorzitter Carl Rohde. In zijn presentatie schetste hij enkele van de belangrijkste trends die ons komende jaren te wachten staan, waaronder de opkomst van de computergeneratie en de urban nomads.

Bouwproductie
Zoals elk jaar presenteer BouwKennis op de Jaarbijeenkomst een film over de bouwketen. Hierin wordt onder andere ingegaan op de bouwproductie voor de komende jaren. Tevens laten de juryleden van de BouwKennis Marketingjaarprijs hun licht schijnen over de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende jaren.

Deze film werd vervolgens toegelicht en besproken door de directeur van BouwKennis, Boudewijn Goedhart. In zijn visie voor de toekomst geeft Boudewijn Goedhart, directeur BouwKennis, aan dat er de komende jaren de nodige uitdagingen liggen voor de sector.

Cor Molenaar: “Veranderingen door internet? Kans of bedreiging”
Na de pauze was het woord aan Cor Molenaar. Centraal in zijn presentatie staat het verschil tussen digi-allochtonen en digi-autochtonen. Mensen die nog een tijd zonder internet hebben meegemaakt zullen zich altijd moeten aanpassen aan de nieuwe technologie. Het is voor hen een vreemde wereld, waarin zij moeten leren leven.

Eugène Roorda: “If you got an ugly face, learn to dance”
De derde keynote presentatie ligt in de handen van Eugène Roorda. Roorda wil de bouwsector bovendien meegeven dat transparantie niet eng is. “Alles is een kwestie van communicatie.” Daarnaast wordt het steeds meer een markt van uiterlijk vertoon. Schoonheid werkt, of zoals Roorda het zegt: “Alles is vorm geworden, zelfs de inhoud”.

BouwKennis Marketing Jaarprijs
Na deze laatste presentatie kwam Juryvoorzitter Bernard Verburg het podium op om de BouwKennis Marketing Jaarprijs uit te reiken. De BouwKennis Marketing Jaarprijs gaat ieder jaar naar het meest vernieuwende initiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Met deze prijs beoogt BouwKennis marketing in de sector naar een hoger plan te tillen. Dit jaar is de Marketing Jaarprijs gewonnen door werkspot.nl.

Frank van Pamelen
Na de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs is de dag op ludieke wijze samengevat en afgesloten door schrijver, dichter en cabaretier Frank van Pamelen. Hij vertelt onder andere hoe de drie finalisten voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs bedrijven zijn die niet alleen kansen zien maar ze ook grijpen. Dat lijkt makkelijker dan het is, aldus Van Pamelen, want wat voor de één een kans is, kan voor de ander een bedreiging zijn.

Met diverse spitsvondige gedichten herhaalt hij op komische wijze hoe de markt de bedreigingen die door de andere sprekers genoemd zijn om kan zetten in kansen. Hij pakt hierbij onder andere de scheve man/vrouwverhouding en het gebruik van allerlei vage communicatietermen aan. Op het gebied van e-commerce geeft hij de aanwezigen de tip mee dat ze goed moeten kijken naar de gebruikersbehoefte en hier gerichter mee moeten omgaan. “Zorg dat je als organisatie niet de slag mist én de mogelijkheid om voordeel op te bouwen verliest”, aldus Van Pamelen.

Hij sluit zijn optreden af met de opmerking dat hij veel positivisme ziet voor zich in de zaal. Nu is het alleen de zaak om de juiste kansen te herkennen en te benutten. BouwKennis kijkt terug op een geslaagd evenement en bedankt alle aanwezigen voor hun input en interactie.

Duurzaam Gebouwd was natuurlijk ook aanwezig. Kijk op www.detoekomstvandebouw.nl voor alle foto's die gemaakt zijn tijdens deze dag. Mede mogelijk gemaakt door Duurzaam Gebouwd.

Tekst: BouwKennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up