Asset Sharing: nieuwe taak voor inkoop en facilitymanagement
De samenleving verandert. Volgens Adjiedj Bakas wordt wij het nieuwe ik. Toegang tot spullen wordt belangrijker dan het bezit ervan. We zitten midden in de transitie naar een circulaire economie, een deeleconomie, waarin we beter gebruik gaan maken van alles wat we al hebben door te delen, te lenen of te ruilen met anderen.
Naar mijn idee biedt deze ontwikkeling een enorme kans voor inkoop- en facilitairprofessionals. Want waarom de focus houden op inkoop terwijl door het delen van stilstaande bedrijfsassets (middelen, diensten, vastgoed én mensen), ook kosten kunnen worden bespaard of bedrijfsopbrengsten kunnen worden vergroot?
Asset Sharing: business-to-business delen
De deeleconomie was in 2014 al populair, maar wordt dé trend van 2015. Door consumenten wordt al volop onderling geleend, gehuurd of geruild: van spullen tot auto's, van huizen tot eten en van kennis tot klussen. Maar ook bij bedrijven en instellingen staan dure apparaten stil, staan bedrijfsruimten leeg of blijft waardevolle kennis tijdelijk onbenut. Zonde om hier niets mee te doen, want dat wat stil staat of onderbezet is, vertegenwoordigd ondernemingsrisico en is alles behalve duurzaam.
Via online deelplatformen, zoals dat van FLOOW2, kan nu ieder bedrijf of iedere instelling haar vraag en aanbod transparant en verhandelbaar maken: van heftrucks, bouwmateriaal, bedrijfswagens, print apparatuur, kantoormeubelen, kantinefaciliteiten en vergaderruimten tot de kennis, kunde en tijd van personeel.
Toekomstbestendig verdienmodel
Het mes snijdt aan twee kanten. Bedrijven kunnen van elkaar huren en maken zo minder kosten. Het is immers niet nodig te investeren in materieel of personeel. Of dat wat beschikbaar is kan tijdelijk worden verhuurd aan andere bedrijven, waardoor nieuwe omzet wordt gegenereerd.
Asset sharing zou natuurlijk geen business model van de toekomst zijn, als er naast de financiële impact geen duurzaam en sociaal voordeel aan zit. Doordat bedrijven samenwerken en daardoor efficiënter gebruik maken van hun assets hoeven minder nieuwe producten geproduceerd te worden. Zo wordt efficiënter omgegaan met grondstoffen en energie.
Dé nieuwe taak (en kans) voor Inkoop en Facility
Het klinkt eenvoudig en dat is het ook, maar het delen tussen bedrijven valt of staat wel met professionele aandacht. Dé perfecte rol en de perfecte kans voor het inkoop- en facilitair domein, lijkt mij?
De laatste vijftien jaar zijn inkoop- en facilitair professionals er goed in geslaagd om efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen. Anno 2015 zijn de mogelijkheden om verder te optimaliseren beperkt. In veel gevallen leiden verder kostenbesparingen tot afbreuk aan de kwaliteit van dienstverlening.
De huidige ontwikkelingen rondom de deeleconomie stellen inkoop- en facilitair professionals nu in staat om inkomsten te genereren en tegelijkertijd duurzaam en sociaal voordeel te behalen. Asset sharing geeft hen een tool om van toegevoegde waarde te blijven. Het is namelijk niet langer nodig dat we ‘accepteren’ dat kantoorruimte leeg staat, kantinefaciliteiten één uur per dag worden gebruikt, personeel onderbezet is, kennis verborgen is, een bedrijfswagen stilstaat of dat er opslag- of vergaderruimten vrij zijn.
In de praktijk
Een dergelijke switch is uiteraard niet eenvoudig. De organisatie moet er wel klaar voor zijn. De directie dient te besluiten óf en hoe de organisatie er mee aan de slag gaat. Aan de inkoop- en facilitair managers de taak om hierover mee te denken en te adviseren. Vraag en aanbod te inventariseren. Wat hebben we beschikbaar en waar hebben we zelf behoefte aan? Het model te implementeren in de dagelijkse bedrijfsvoering, medewerkers te informeren en te doen beseffen dat het soms beter is om te huren van de buren, als ook het matchen van vraag en aanbod, het sluiten van deals en het regelen van transport en facturatie.
Gewoon ‘doen’ is het motto
Veranderingen komen uitsluitend tot stand door te durven, te doen en te ervaren. Het is altijd aan de koplopers om lef en creativiteit te tonen en ermee aan de slag te gaan. Asset sharing is toepasbaar op iedere denkbare organisatie en bedrijf en kent daarom alleen maar winnaars. Door anders te denken en te doen, door buiten de gebaande paden de treden, kunnen inkoop- en facilitair professionals hun toegevoegde waarde bevestigen, met zichzelf als innovatieve ondernemer aan het roer. Wat wil je nu nog meer?