Doordecentralisatie is geen horde, maar kans!
Een goed binnenklimaat zorgt voor minder ziekteverzuim en heeft een goede invloed op de leerprestaties van leerlingen. Maar de kwaliteit van het primaire onderwijs wordt bedreigd, doordat scholen zelf verantwoordelijk worden voor het totale onderhoud van hun schoolgebouwen. Toch kan deze zogenaamde ‘doordecentralisatie’ juist leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs!
De doorcentralisatie is het gevolg van de nieuwe wet Onderwijshuisvesting, die per 1 januari 2015 wordt ingevoerd. Hierdoor wordt het budget voor buitenonderhoud binnen het primair onderwijs overgeheveld van gemeenten naar schoolbesturen. Zij moeten hun gebouwonderhoud goed regelen om niet alleen goede prestaties van leerlingen en docenten te waarborgen, maar ook om een onnodig hoge energierekening te voorkomen.
Horde of kans?
Deze extra taak kan enerzijds een onneembare horde vormen, maar anderzijds liggen hier ook kansen voor de schoolbesturen. Een horde, omdat veel scholen onvoldoende kennis en competenties hebben voor het organiseren van het dagelijks onderhoud en het maken van een goede meerjaren-onderhoudsplanning of -exploitatieplanning.Maar ook kansen, omdat de doordecentralisatie aan scholen volop kansen biedt om het binnenmilieu en de kwaliteit van hun gebouwen te verbeteren. Met de juiste tools op het gebied van duurzaamheid kunnen schoolbesturen deze problemen in een keer aanpakken. Door bijvoorbeeld onderhoudsgegevens te digitaliseren, krijgen zij een helder en volledig inzicht in de staat van het vastgoed. Daarmee kunnen zij de juiste onderhoudskeuzes maken, zonder hulp van buitenaf. Daarnaast helpt zo’n ‘digitaal dossier’ de scholen met het in kaart brengen van achterstallig onderhoud. Hierdoor kunnen de schoolbesturen beter de risico’s bepalen bij het overnemen van het vastgoed.
Duurzaam ondernemen
Een digitaal scholendossier neemt niet alleen werk uit handen van schoolbesturen, het is ook een perfecte vorm van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ten eerste het sociale aspect. Een grondige aanpak van het buitenonderhoud is een mooie basis voor het verduurzamen van het gehele gebouw. Dit leidt tot betere prestaties van leerlingen en docenten en een daling van het ziekteverzuim. Bovendien is het voor de school een prima handvat om leerlingen en medewerkers bewust te maken van verduurzaming en de voordelen ervan. Bijvoorbeeld door hen te vertellen over de nieuwe manier van werken met het digitale scholendossier. De school kan ook de BREAAM-NL Junior Milieuscan Basisschool gebruiken. Met dit lespakket, gebaseerd op het internationale keurmerk BREAAM, kunnen leerlingen uit de bovenbouw zelfstandig de duurzaamheid van hun school in kaart brengen. Zo ontdekken zij zelf wat goed gaat in en om hun school en wat beter kan.
Zelf investeren in verduurzaming
Een digitaal scholendossier helpt schoolbesturen ook om een meerjaren-onderhoudsplan op stellen. Zo’n plan waarborgt de technische kwaliteit van het gebouw, helpt om kosten te voorspellen, maatregelen slim en efficiënt te plannen en zo desinvesteringen te voorkomen. Zo krijgen scholen eindelijk de kans om zélf te investeren in verduurzaming van hun gebouwen. Hierdoor gaat hun energierekening naar beneden, waardoor het onderwijs een kwaliteitsinjectie kan krijgen. Ook al investeert de school dus eerst in duurzaamheid, op termijn worden deze investeringen terugverdiend.
Het digitaliseren van onderhoud en energieverbruik ontzorgt bovendien ouders van leerlingen en schoolbesturen zelf. Ouders zijn blij met het verbeterde binnenmilieu van de school en met de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast helpt een digitaal scholendossier schoolbesturen om het totaalplaatje van hun school te verbeteren.
Kwestie van doen!
Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp, maar er worden te weinig plannen echt gerealiseerd. Met een digitaal scholendossier verandert de doordecentralisatie van een horde in een kans om het onderwijs te verbeteren, op sociaal gebied en op het gebied van (leef)milieu en economie. Het is slechts een kwestie van doen!
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Een prachtige en zeer optimistische visie! De nadruk ligt op de kansen die dit nieuwe beleid biedt. Dat laat onverlet de vraag of besturen en directies van scholen voldoende capaciteit, en kennis in huis hebben (of budget om die kennis in te kopen). Onderhoud is wel een extra taak! In steden kunnen scholen deze kennis gebundeld organiseren en inkopen, maar in de periferie (dorpen) met één basisschool zal dat nog moeten blijken.