Air Experience Center bereikt hoogste punt
- Klimaattechniek
- Artikel
Op 12 december 2013 jongstleden werd het hoogste punt bereikt van een compleet nieuw duurzaam bedrijfspand aan de A28. Het pand krijgt de naam 'Air Experience Center' en wordt energiezuinig met een comfortabel binnenklimaat.
Deze nieuwbouw van Brink Climate Systems wordt midden volgend jaar in gebruik genomen, een heuglijk feit, zo vindt algemeen directeur Johan van Renselaar: “Natuurlijk zijn onze eigen producten, de nieuwste luchtverwarmings- en ventilatieoplossingen, ingebouwd. We doen er alles aan om comfortabel en duurzaam te werken.”
Naast vloerverwarming in de productiehal is een warmte-koude opslag in de bodem aangelegd. Daarnaast is het dak versterkt, zodat in de toekomst zonnepanelen kunnen worden aangebracht.
Van Renselaar brengt de maatregelen in verband met de visie van zijn onderneming: “Wij zijn specialisten in het koelen en verwarmen van lucht en geven met deze nieuwbouw aan dat duurzaamheid ons aan het hart gaat. De buitenkant van het gebouw is bedekt met duurzaam geproduceerd larikshout en we hebben oplaadpunten voor elektrische auto’s en fietsen.”
Bouw van Air Experience Center startte op 10 juli 2013
Duurzaamheidsscore
De GPR-score (duurzaamheidscore) van het nieuwe pand is hoger dan 7,5 wat Brink een kwalificatie oplevert van ‘onderscheidend duurzaam’. Tegelijkertijd is de Energieprestatiecoëfficiënt (EPC) van de kantoren ongeveer 0,75 waar in het Bouwbesluit een score van 1,1 wordt nagestreefd.
Ervaren
Niet alleen het personeel kan beleven hoe schone lucht en duurzaamheid samengaan; ook klanten zijn welkom om het comfort zelf te ervaren. Van Renselaar: “We bouwen dit Air Experience Center ook voor onze klanten. Zo kunnen zij, eventueel weer met hun eigen klanten, een kijkje nemen om te ondervinden wat de invloed van onze oplossingen is voor het wooncomfort.”
De nieuwbouw is live via de webcam te volgen
Volgens hem gaat het vooral om kennisdeling en het zelf laten ervaren van de nieuwbouw: “Onze deur staat altijd open voor bezoekers, zodat we onze kennis kunnen verspreiden en hen kennis laten maken met onze producten. We geloven in een comfortabele thuisomgeving voor iedereen.”