Heroriëntatie noodzakelijk door PropTech-beweging
PropTech zorgt voor een nieuwe explosie van combinatorische innovaties die veroorzaakt wordt door de digitalisering van onze economie en samenleving. Deze verandering zal de vastgoedsector transformeren, want PropTech is van invloed op de verwachtingen van de klant, het producten/diensten portfolio, vormen van samenwerking en de business modellen. Directieleden van vastgoedbedrijven moeten zich gaan heroriënteren.
Afgelopen jaar is er al ruim $1,5 miljard geïnvesteerd in PropTech (is een samenvoeging van Property en new Technology) startups en dit jaar is de verwachting dat het bedrag groeit naar $2 miljard. PropTech ondernemers zorgen voor een beweging die de wereld van bakstenen en mortel zal opschudden. Nieuwe technologie – zoals VR/AR, artificial intelligence, (Industrial) Internet of Things, blockchain – verandert de manier waarop we vastgoed begrijpen, gebruiken en interacteren. De toekomst van de vastgoedsector zal gaan om: de locatie, een wendbare strategie en data. Maar zijn de directies van de huidige vastgoedbedrijven in staat 'outside-the-brick box' te denken en in staat zichzelf op nieuw uit te vinden?
Een van de stellingen van Larry Page uit zijn TED-talk interview was: “Bedrijven mislukken omdat ze de toekomst hebben gemist”. Niets is minder waar; kijk maar naar bedrijven als Kodak, Blockbuster, Nokia, Oad, V&D, Free Record Shop. De toekomstbestendigheid van vastgoedbedrijven staat, ondanks de toenemende vraag naar vastgoed, ter discussie. Veel traditionele bedrijven slagen er niet in om hun oorspronkelijke positie te heroveren. De afgelopen jaren zijn de regels van de markt verandert, de financiële positie is verzwakt en de legacy business vraagt nog veel aandacht. Digitaal staat bij veel bedrijven die actief zijn op de vastgoedmarkt niet centraal, maar gelukkig wijzigt de mentaliteit langzaam. Voor directieleden die deze mentale stap maken, wordt duidelijk dat er alleen toekomst is als het bedrijf transformeert naar een ‘digitaal-eerst’-bedrijf.
Hordes nemen
Om digitaal denken in het DNA van je bedrijf te injecteren moeten diverse hordes worden genomen zoals de traagheid in besluitvorming, loslaten van de mindset van behaalde successen in het verleden, aandeelhouders die kortetermijnwinst willen, verouderde competenties van mensen. Digitaal heeft voor iedereen (intern, klanten en partners) gevolgen, dat is de reden waarom digitale transformatie een kernonderwerp van de strategie moet worden. Deze noodzakelijke heroriëntatie is een permanente toestand en geen eenmalige actie. We zijn geëvolueerd van een situatie waarin schaarste de marktpositie en het business model domineerde naar een situatie waar overvloed de klok slaat. Was de drempel voor toetreding op de vastgoedmarkt hoog, inmiddels start je al een bedrijf met €100 en is het speelveld ‘de wereld’ geworden en is verandering de zekere factor. Tech heeft de drempel voor vele zaken verlaagd. Zie tech dan ook niet als bedreiging maar als kans om te leren en nog beter te worden.
Als je begrijpt welke PropTech ontwikkelen er op je afkomen en welke impact ze kunnen hebben, dan ben je sneller erop te anticiperen en bestaande markten terug te winnen en /of nieuwe markten te ontwikkelen. Ondanks de zoektocht naar een nieuw bedrijfsevenwicht, kan digitale transformatie zorgen voor een waardedaling. Tijd, geld en het potentieel van mensen kan natuurlijk maar een keer worden ingezet. Probeer daarom zo lang mogelijk winstgevend te zijn met je legacy business. Deze business heeft je tenslotte gemaakt naar wat je nu bent en brengt geld is het laatje om te kunnen investeren in deze heroriëntatie.
Vijf stappenplan
De heroriëntatie bestaat uit vijf stappen: bewust worden, ontdekken, ontwikkelen, schalen en transformeren. Tijdens de eerste stap ga je het PropTech landschap verkennen. Tijdens deze stap gaat het om het openen van ogen door je bijvoorbeeld te verdiepen in andere sectoren (muziek, video, media, reizen, tv, recruitment) die getransformeerd zijn, het verdiepen in PropTech ontwikkelingen en onderzoeken wat welke PropTech onderdelen impact hebben op jouw legacy business. Bij de tweede stap ga je op ontdekkingstocht door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met PropTech ondernemers – zoals LoneRooftop, Qwiksense, Simaxx, OfficeApp, Octo, Qii en / of Quantibus – om te ontdekken welke proposities je gezamenlijk kan ontwikkelen. In de derde fase ontwikkel je experimenten, interne startups en ga je allianties aan met (nieuwe) spelers uit het PropTech landschap. Als bepaalde producten, diensten en business modellen zich structureel hebben bewezen, dan kan er worden opgeschaald (stap 4) en vervolgens kan het oude vastgoedbedrijf totaal transformeren (stap 5) naar een (of meerdere) nieuw PropTech onderneming.
Transformatie begint op het moment dat een substantiële minderheid anders begint te denken. Ontkenning van de PropTech beweging zal je niet beschermen en PropTech garandeert geen succes, maar opent wel nieuwe deuren. Als je PropTech op een positieve manier gebruikt, dan kan je in de toekomst enorme maatschappelijke waarde creëren. De vraag is nu: “Ben je al wendbaar en schaalbaar genoeg om te reageren op nieuwe zakelijke activiteiten of wordt een deel van je business overgenomen door nieuwkomers of bedrijven die al wel gestart zijn met heroriënteren?”
Auteur: Menno Lammers
Chief PropTech Officer | www.proptech.nl
Chief Innovation Officer | www.boostbusinessinnovation.nl