Van TCO naar TCU
Recent sprak ik een bestuurslid van LTO Nederland over duurzaamheid. Ik vroeg hem wat houdt duurzaamheid in het boerenbedrijf nu eigenlijk voor jou in? Hij antwoordde “Duurzaam is alles wat je lang volhoudt”. En alhoewel hier eigenlijk niks nieuws mee gezegd wordt, raakt het wel precies de kern.
Een bedrijf zonder marge, een product zonder marktvraag, een wereld waar ecologische systemen niet meer werken en de consumptie van energie waarvan de bronnen uitgeput raken. Al deze zaken zijn op de langere termijn niet levensvatbaar.
Dit is dan ook hetgeen waar wij over praten als we het hebben over circulaire economie. Een circulaire economie gaat dan ook over het maken van bewuste lange termijn keuzes bij de productie, consumptie en hergebruik van (schaarse) goederen en diensten, die de levensvatbaarheid van het grotere systeem ten goede komen. Of in ieder geval niet negatief beïnvloeden.
Breder kijken naar waarde
In een eerdere post schreef ik over het belang van de levensduur en robuustheid van goederen met betrekking tot duurzaamheid. Als je dit combineert met de maatschappelijke trend om meer en meer gebruik te maken van producten in vormen van diensten (van eigendom naar gebruik), heeft het ons bij Mitsubishi Elevator Europe ertoe gebracht om met enkele partners kritisch te kijken naar de echte waarde van onze dienstverlening. Kortom hoe dragen wij met het leveren van verticale mobiliteit bij aan diezelfde levensvatbaarheid van het systeem? Of doen wij op sommige vlakken juist afbreuk? En wat zijn dan de mogelijkheden om onszelf verbeteren?
Samen met Delta Development en KPMG hebben wij, volgens de gecertificeerde True Value methodiek van laatstgenoemde, een uitgebreide studie gedaan naar de echte waarde van onze liften en bijbehorende diensten over een periode van 30 jaar. Deze waarde is bepaald langs de impact op financieel, maatschappelijk en milieu-gebied. Zeker in een sector waarin we klassiek geneigd zijn alleen naar eerstgenoemde te kijken, is het in het kader van circulariteit zaak met z’n allen eens breder te kijken naar waarde.
True TCU
Aansluitend op bovengenoemde en een aantal bijpassende innovaties van onze zijde (hierover meer op Building Holland), hebben wij het in onze studie dan ook niet meer over TCO – dit is immers alweer oude denken – maar juist over True TCU®. Kortom Total Cost of Usage, uitgedrukt in euro’s.
Waar grote concerns uit andere industrieën ons al voor gingen met deze manier van waardebepaling van hun bedrijf en diensten, is dit in de bouw echter nog geen gemeengoed. Ik pleit voor het inzichtelijk maken van deze aspecten en dan ook de besluitvorming hierop te baseren. En inderdaad duurzaamheid is alles wat je lang kan volhouden. Een circulaire economie, een economie die wij met elkaar aan het draaien houden, maar dan wel in het bredere perspectief.
Resultaten True Value studie
Wilt u meer te weten komen over de resultaten van deze True Value studie en de innovaties die Mitsubishi Elevator Europe in het kader van Product of Services en Circulariteit gaat lanceren? Hou vanaf maart de websites www.mitsubishi-liften.nl, Duurzaam Gebouwd en Building Holland in de gaten of woon een van hun lezingen bij tijdens Building Holland 2016. Tevens is Mitsubishi als Founding Partner van Building Holland te vinden op stand 09.038 of op een van concept areas Renovatie & Transformatie en Zorgvastgoed.