Luchtkwaliteit scholen ongezond ondanks investeringen
- Duurzame Scholen
- Artikel
“De lucht in klaslokalen is, ondanks ruim 250 miljoen euro aan investeringen door het Ministerie van Onderwijs, nog steeds ongezond.” Dit concluderen controleurs en experts. Het CDA vraagt het kabinet om opheldering over het gebrek aan vooruitgang op het gebied van luchtkwaliteit in scholen.
Frans Rasenberg, adviseur op het gebied van luchtkwaliteit in gebouwen, controleerde de luchtkwaliteit in honderden scholen. Aan BNR vertelt hij: “De eerste school in Nederland die goed is moet ik nog tegenkomen.”
Volgens Rasenberg worden de ruim 250 miljoen euro, beschikbaar voor de verbetering van schoolgebouwen vanuit het ministerie van Onderwijs, te vaak besteed aan verkeerde installaties. “Er staat een Rolls-Royce op het dak van scholen qua luchtbehandelingskast. Het rendement van zo’n installatie is echter nog geen tien procent, en dan spreek ik het nog positief uit. De meeste installaties halen vijf procent nog niet.”
Geschokt
Michel Rog, CDA, reageert geschokt op de constateringen en benadrukt dat er met een deel van het extra kabinetsgeld CO2-meters zouden worden aangeschaft. De vraag is dan ook in hoeverre dit gebeurd is en hoe het geld verder is besteed. Het aantal verkochte CO2-meters blijkt in ieder geval sterk gedaald en ook meetexperts krijgen van scholen zelden een opdracht.
Ernst
Om de ernst van de situatie aan te duiden, belicht Rasenberg een schrijnend geval van gebrekkige luchtkwaliteit: “In Leiden belde de huisdokter: ‘Ik heb nu al veertig kinderen met aspirines. Zou je voor ons even willen meten wat er met de school aan de hand is?’ Dat was gewoon schrikbarend slecht.”
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Keep it Simple en Stupid!! Natuurlijk ventilatie, juiste positie ten opzichte van de zon en voldoende m3 voor het aantal kinderen was 100 jaar geleden al het uitgangspunt voor scholenbouw. Vandaag de dag komen we om in systemen die juist vertroebelen. Ik pleit voor lowtech en simpele oplossingen. Met bv het gebruik van duurzame materialen en een damp open bouwwijze en natuurlijke ventilatie. Waarin ook in het interieur geen materialen worden gebruikt met toxische stoffen die nog jaren uitdampen. Climop biokunststof verstelbaar schoolmeubilair van 4 tot 12 jaar, is bijvoorbeeld zo,n product. Kortom terug naar de centrale vraag: wat hebben we werkelijk nodig?
dit noem ik misleidend. Bij het rijksproject frisse lucht ging het niet alleen om frisse lucht in lokalen maar onder andere ook om frisse lucht daarbuiten. Het was voor het plaatsen van WTW installaties op lokalen, het vervangen van oude cv ketels, oude verlichtingsarmaturen, het vervangen van enkele beglazing, enz. Als de scholen alles hadden besteedt aan WTW installaties dan had er maar ca 25% van de lokalen kunnen worden aangepakt. De praktijk zal dan wel zijn dat er niet alleen WTW is aangeleg, dat niet het gehele bedrag is besteed omdat scholen en gemeenten niet bereid waren om de eigen substantiele bijdrage te leveren voor de verbeteracties.