Campagne moet potentieel van energiebesparing duidelijk maken
- Gebouwschil
- Artikel
Voor een kwart van de Nederlanders is onduidelijk hoeveel men kan verdienen met energiebesparing. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden door Panelwizard, in opdracht van Natuur & Milieu.
Slechts één procent schat de besparing op meer dan 300 euro per jaar, terwijl in werkelijkheid drie kwart van de huishoudens meer dan dit bedrag kan besparen. Deze cijfers werden bekendgemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels, als aftrap voor de energiebesparingscampagne Slimwoner, een initiatief van Natuur & Milieu.
Maatregelen
Opmerkelijk is dat 90 procent van de Nederlanders al maatregelen voor energiebesparing neemt. Zo heeft driekwart van de mensen gloeilampen vervangen door spaar- en LED-lampen, heeft 62 procent dubbel glas en investeerde de helft van de mensen in energiezuinige apparaten.
Olof van der Gaag, Natuur & Milieu over de bevindingen: “Deze energiebewuste mensen zijn al ‘Slimwoner’. Ze leven al energiebewust en met rendabele investeringen kunnen zij nog honderden euro’s per jaar meer besparen en hun huis comfortabeler maken. Daar gaan wij hen mee helpen.”
Isolatie: kans
Wat betreft woningisolatie is er nog een wereld te winnen; Nederlanders hebben vaak kleinere stappen gezet en komen nog niet toe aan isolatie spouwmuren, vloer en dak, zo blijkt. Juist vanwege deze kans is de eerste actie voor Slimwoners het isoleren van de spouwmuren van het huis. De actie start op 3 maart en meer informatie is op te vragen is via de website van Slimwoner.
Details onderzoek
Het onderzoek van Kien Panelwizard is uitgevoerd onder 838 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. De onderzoeksverantwoording is bij interesse hier te bekijken.
Partners
De volgende partners zijn betrokken bij het initiatief: Enexis, Nationale Postcode Loterij en VELUX.