Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

In deel 1 van deze reeks heeft u gisteren al kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector voornamelijk wordt gezien als duurzaamheid van het bouwmateriaal. Duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant spelen een beduidend minder grote rol in de merkkeuze voor een specifiek product. Vanaf vandaag zullen de 4 pijlers van duurzaamheid besproken worden en zal er dieper worden ingaan op de eerste pijler.

Duurzaamheid is zeker in de bouwsector een containerbegrip wat voor alle partijen in de bouw een andere betekenis heeft. Wanneer over duurzaamheid wordt gesproken, is het belangrijk om goed vast te stellen wat het begrip precies inhoudt. In dat kader heeft USP Marketing Consultancy een branchebreed onderzoek uitgevoerd om in kaart te brengen wat duurzaamheid in de bouw nu werkelijk betekent. Er is gestart met een kwalitatief vooronderzoek om alle aspecten die met duurzaamheid samenhangen in kaart te brengen. Vervolgens is het belang van deze duurzaamheidaspecten gemeten. Aan de hand van deze resultaten zijn de duurzaamheidaspecten samengevat in vier hoofdthema’s, de pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. De pijlers zijn de hoofdthema’s waaruit duurzaamheid bestaat. Onder iedere pijler valt een aantal aspecten dat het belang van de pijler in kaart brengt. De belangrijkste pijler in de bouwsector is de product levensduur (31%), gevolgd door bron- en afvalmanagement (26%) en energie management (25%). Hieruit blijkt dus wederom dat duurzaamheid van het product en in mindere mate het productieproces het belangrijkste zijn, corporate social responisbility speelt de minst grote rol (17%).

 

Figuur 2: De 4 pijlers van duurzaamheid
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste pijler die hier wordt besproken is corporate social responsibility, oftewel de duurzaamheid van de organisatie. Hieronder vallen aspecten als het steunen van goede doelen, het niet uitbuiten van goedkope productiemedewerkers in derdewereldlanden en een goede omgang met het personeel. Ondanks dat er aan deze pijler het minste belang wordt gehecht is het zeer belangrijk om deze pijler goed op orde te hebben; wanneer dit niet het geval is, kan dit zorgen voor veel negatieve publiciteit. Wel kan er worden geconcludeerd dat er in veel gevallen, in de communicatie richting de doelgroep, geen focus moet worden gelegd op de prestaties op het gebied van corporate social responsibility. Er kan in de communicatie beter aandacht worden geschonken aan de andere pijlers van duurzaamheid. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het belang van corporate social responsibility kan verschillen per productgroep.

 

Reeks
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Woensdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin zal worden ingegaan op de tweede pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Energie management. In dat artikel zal er ook dieper worden ingegaan op de verschillen in het belang van de pijlers tussen een aantal productgroepen. 

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c237
Op weg naar CO2-neutraal tijdens event

Op weg naar CO2-neutraal tijdens event

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Thema dit jaar is: Samen elektrificeren. ...

Lees verder

c21 c225
Certificering voor productie brandwerende kozijnen en deuren

Certificering voor productie brandwerende kozijnen ...

“Een mijlpaal die een nieuwe standaard zet op het gebied van brandveiligheid in de bouwsector. Het biedt aannemers, ontwikkelaars en architecten de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Met nieuw fonds Adrif oude huurwoningen verduurzamen

Met nieuw fonds Adrif oude huurwoningen verduurzamen

In Nederland staan zo’n 850.000 huurwoningen met energielabel D of lager, die een flinke verduurzamingsslag nodig hebben. Met het nieuwe impactfonds ‘Achmea ...

Lees verder

c21 c40 c140 c225 c244
Provincie Noord-Holland innoveert met circulair beheer- en onderhoudscontract

Provincie Noord-Holland innoveert met circulair ...

In provincie Noord-Holland worden duurzaamheidsdoelstellingen zoals het transformeren naar een circulaire economie ingevuld met innovatieve beheer- en onderhoudscontracten. ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Werkbezoek bij woningcorporatie Wonion

Duurzaam Gebouwd Werkbezoek bij woningcorporatie ...

Op woensdag 21 mei staat het allereerste Duurzaam Gebouwd Werkbezoek op de rol, bij niemand minder dan woningcorporatie Wonion. Een selecte groep van bestuurders ...

Lees verder

c21 c225
Actie voor toekomstbestendige zorgsector

Actie voor toekomstbestendige zorgsector

De zorgsector speelt een cruciale rol in het verbeteren van de gezondheid, maar draagt tegelijkertijd aanzienlijk bij aan CO2‚-uitstoot, afvalproductie en ...

Lees verder

c21 c41 c225
Whitepaper: de kracht van een WKO-installatie

Whitepaper: de kracht van een WKO-installatie

Een Warmte Koude Opslag-installatie (WKO) maakt slim gebruik van warmte en koude in de bodem, om gebouwen op een milieuvriendelijke manier te verwarmen én ...

Lees verder

c21 c120 c225
De Renovatieverkenner: één tool voor duurzame bouwkeuzes

De Renovatieverkenner: één tool ...

De gebouwde omgeving in Nederland moet duurzamer. Dat is geen nieuws. Gemeenten willen de CO2-uitstoot terugdringen en zorgen voor energiezuinige wijken. Woningcorporaties ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
'Niet ingewikkeld om voor CO2-reductie in beton te zorgen'

'Niet ingewikkeld om voor CO2-reductie in beton ...

Een coalitie van vastgoedontwikkelaars, beleggers en bouwbedrijven ondertekenden in juni 2024 een intentieverklaring, waarin ze aangeven nog uitsluitend met CO2-arm ...

Lees verder

c21 c225 c243
“Deze aanscherping brengt ons dichterbij installateursbehoeften”

“Deze aanscherping brengt ons dichterbij ...

“Elk project een koud kunstje”. Dat is de pay-off van de opgefriste merkidentiteit van een groothandel op het gebied van koude- en klimaattechniek en ...

Lees verder

c21 c225 c243
Zo versnellen installatiebedrijven in de energietransitie

Zo versnellen installatiebedrijven in de energietransitie

“De energietransitie is niet te stoppen, zelfs al zijn de omstandigheden uitdagend”, laat Martha van den Hengel, Mensen Maken de Transitie, weten. “Ondanks ...

Lees verder

c21 c41 c225 c302
Ambitie omzetten in actie

Ambitie omzetten in actie

Als je duurzaamheidsprestaties overtreft, dan ben je daar trots op. Schneider Electric meldt dat de Sustainability Impact-score (SSI) van het bedrijf 7,55 op 10 ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up