5 succesfactoren voor digitalisering

5 succesfactoren voor digitalisering

‘We staan aan de vooravond van een digitale revolutie.’ Ik hoor dit al jaren. Maar hoe lang duurt die vooravond eigenlijk? Wanneer wordt het ochtend en gaat die revolutie echt van start? Nou, die wake-up call durf ik nu wel te doen: de digitalisering is in volle gang. Hoe pakt jouw bedrijf de handschoen op?

Big data, Internet of Things, robotisering, virtual, augmented en mixed reality, generative design, artificial intelligence – achter al deze abstracte termen schuilt een levensechte omslag in onze branche. Bedrijven die hierin niet meegaan, hebben over een aantal jaar geen bestaansrecht meer. Simpelweg omdat ze links en rechts ingehaald worden door partijen die snel inspelen op de nieuwe behoeften van klanten en die digitale oplossingen volledig ingebed hebben in hun verdienmodel en dienstverlening.

Inspirerende succesfactoren

Het advies om met digitalisering aan de slag te gaan, lijkt soms bedrieglijk simpel en voor de hand liggend. De praktijk is weerbarstiger. Veel bedrijven in de bouw- en installatiebranche zien digitalisering als een aanvullende taak. Iets wat erbij komt. Gelukkig zie ik ook genoeg inspirerende voorbeelden van ondernemingen die het voortouw nemen. Zij laten zien dat er niet per se één goede manier is om te digitaliseren, maar ik zie wel enkele vaak terugkerende succesfactoren:

1. Toon digitaal leiderschap

Digitalisering moet onderdeel worden van het DNA van je organisatie. Daar is digitaal leiderschap voor nodig. Managers die ervan bewust zijn dat digitalisering en techniek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Die de digitalisering een plek geven in de visie en missie. En die concreet maken wat het precies betekent in het werk en de diensten voor klanten.

2. Durf klein te beginnen

Een kleine digitale innovatie is evengoed een innovatie. Geef ook die babystapjes een kans. Het is misschien niet supersexy om met kleine voorbeelden de markt op te gaan, maar je maakt het hiermee wel concreter. De gemiddelde leeftijd van werknemers in de branche is zo’n 48 jaar. De oudere generaties moet je ook meekrijgen. Door digitalisering praktisch en behapbaar te maken, wordt het sneller omarmd dan wanneer het iets groots en dreigends is.

3. Redeneer vanuit de waarde voor de klant

Data is het toverwoord. Het verzamelen van veel data is mooi, maar dat is niet het einddoel. Het gaat erom dat je die data verwerkt tot informatie waarmee je iets kunt. Dat je dus waarde toevoegt. Wie zich deze aanpak eigen maakt, wie altijd redeneert vanuit de vraag ‘wat levert dit op voor de klant?’ – die heeft een voorsprong in de markt. Neem hierin mee dat klanten nieuwsgierig zijn en graag onderdeel zijn van het ontwikkelproces en het succes.  

4. Werk zoveel mogelijk vanuit één platform

De losstaande oplossingen, apps en inlogschermen vliegen ons om de oren. Er is een overload aan mogelijkheden, maar vaak geen samenhang. En dan gaan mensen het simpelweg niet gebruiken. Organiseer daarom verschillende oplossingen zoveel mogelijk vanuit één platform. Deze grotere investering betaalt zich later dubbel terug.  

5. Creëer ruimte voor jonge talenten

Digitalisering wordt steeds meer een specialisme. Dat is voor de jongere generatie aantrekkelijk. Het maakt bedrijven in de bouw- en installatiebranche weer interessanter als werkgever voor jongeren. Een aantal bedrijven heeft zelfs een aparte afdeling opgezet met specialisten die data analyseren en omzetten naar strategisch interessante stuurinformatie. Mooi en uitdagend werk voor jonge talenten!

Kortom: de digitale revolutie in onze branche is in volle gang en biedt enorm veel kansen. Maar zeker geen vrijblijvende kansen. Het is voor veel bedrijven echt wel een kwestie van do or die. Dus zet die digitalisering boven aan je agenda, blijf het aanjagen, schiet niet in het wild en maak je deze ontwikkelingen eigen.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225 c237 c261
Het jaar van de waarheid

Het jaar van de waarheid

2050 is hét jaar. Dan moet de gebouwde omgeving klimaatneutraal, circulair én klimaatadaptief zijn. Terwijl onze sector anno 2024 vooral kijkt naar ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c261
Digitale transformatie belangrijk bij duurzaamheid in de bouw

Digitale transformatie belangrijk bij duurzaamheid ...

Nu in de bouwsector duurzaamheid in het algemeen en circulariteit in het bijzonder steeds belangrijker worden, ziet de sector steeds meer in, dat een digitale transformatie ...

Lees verder

c21 c225 c261
Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Eén derde van bouwbedrijven analyseert de verzamelde projectinformatie-data (nog) niet. En 27 procent analyseert op dit moment ook geen data over de voortgang ...

Lees verder

c21 c26 c261 c268
42 houten woningen voor Veenendaal

42 houten woningen voor Veenendaal

In het noordelijk wijkdeel van Groenpoort in Veenendaal-oost realiseert BAM Wonen 42 houten woningen. Centraal in het project Wilgenpoort staan duurzaamheid, circulariteit, ...

Lees verder

c21 c136 c225 c261
Flexibele bouwoplossing van de toekomst

Flexibele bouwoplossing van de toekomst

Het circulaire, biobased en industriële woonconcept Aer van Dura Vermeer vormt een antwoord op het woningtekort in Nederland. Het is een grondgebonden woning ...

Lees verder

c11 c21 c125 c225 c243 c261
Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Waar voorheen aardgas de dienst uitmaakte en onze gebouwen van energie voorzag, is er een duidelijke verandering ingezet. Fossiele brandstoffen maken plaats voor ...

Lees verder

c21 c185 c225 c261 c268
Voor optimale, digitale merkbeleving is maatwerk nodig

Voor optimale, digitale merkbeleving is maatwerk ...

Door maatwerk centraal te stellen en de grenzen van de technologie te verkennen, zorgt Unbrick ervoor dat klanten online hun vakantiedroomhuis kunnen kopen. Dit ...

Lees verder

c21 c138 c225 c261
ILS Configurator zorgt voor uniforme taal in de bouw

ILS Configurator zorgt voor uniforme taal in ...

Afgelopen week is een grote wens gerealiseerd op het gebied van digitaal en efficiënt samenwerken in de bouw. Met de nieuwe ILS Configurator, gelanceerd door ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243 c261
De toekomst van systemen voor energiemanagement

De toekomst van systemen voor energiemanagement

Hoe gaan we het internet of energy in de toekomst inrichten en welke kwesties moeten daarvoor nog worden opgelost? Die vragen stonden centraal tijdens de drukbezochte ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243 c261 c281
Nieuwste oplossingen voor groene waterstofketen

Nieuwste oplossingen voor groene waterstofketen

Waterstof biedt een oplossing voor de uitdagingen van de elektrificatie van de industrie. De ontwikkelingen op dit gebied gaan momenteel heel snel. Blijf daarom ...

Lees verder

c21 c148 c225 c261 c263
‘Het begint met een energielabel, maar het draait om gedrag’

‘Het begint met een energielabel, maar ...

Door de verduurzaming en energietransitie staan installateurs voor steeds nieuwe uitdagingen. Voor een deel van die vraagstukken is energiemonitoring een belangrijk ...

Lees verder

c21 c225 c243 c261 c265
3 manieren om je gebouw te verduurzamen

3 manieren om je gebouw te verduurzamen

Het is geen geheim dat facility management steeds uitdagender wordt. Het managementteam stelt steeds meer eisen met betrekking tot zaken als uptime, efficiëntie ...

Lees verder

Reacties

Helder stuk Marc! ik zou beginnen met het zoeken naar waarde voor de klant en de markt. Die bepalen immers je succes en zijn volop in beweging. Werk en denk ook samen met met zoveel mogelijk partijen. Wat als je bestaande processen gaat digitaliseren die niet lang(er) relevant zijn omdat de klant anders (wil) gaat werken onder druk van de markt?

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up