Vrouwen in de blauwe bouw

“Huh, blauwe bouw? Waar heeft Monique het nou over?” denk je misschien.

Een hele tijd geleden was ‘De bouw is blauw!’ het onderwerp tijdens een webtv-uitzending van Renda. Een item over het hoge testosterongehalte in de bouwkolom. Over dat de bouw een speelvijver is voor techneuten en processen. Want blauw staat voor; analytisch, weloverwogen, nauwkeurig en objectief. De soft skills zijn in de bouw vandaag de dag nog steeds onderbelicht.

Macho-mannencultuur

Half jaren 90 maakte ik de overstap naar de bouwkolom. Vrouw, blond en jong. Tussen die blauwe pakken tijdens een beursbezoek of tussen de fluitende macho’s op de steiger, tijdens een bezoek aan de bouwplaats. Nou, ik spreek uit eigen ervaring: probeer jezelf dan maar eens op je gemak te voelen als vrouw!

Begrijp me niet verkeerd: de vrouwen die graag in de bouw werken, staan echt wel hun mannetje. Maar toch, de macho-mannencultuur vormt vaak nog wel het imago van de bouwwereld en het blijkt nog altijd lastig hier verandering in aan te brengen. Ik weet zeker dat jongeren en vrouwen kunnen zorgen voor de nodige verandering. Deze mooie mix vormt de huidige vertegenwoordiging van de bouwkolom en zij kunnen dit veranderproces nu eens goed op gang brengen. Natuurlijk gebeurt er al van alles, maar het gaat naar mijn idee allemaal te langzaam. En dat is gewoon zonde.

Vrouwelijke soft skills in de bouw

Het percentage vrouw in de bouw blijft nog altijd laag in vergelijking met andere branches. Het aandeel is wel toegenomen, maar het zijn dan vooral functies waarin we de soft skills terugvinden, zoals HRM-, communicatie- en marketingfuncties.

Of zie ik het verkeerd? Zijn ze er wel, maar stellen vrouwen in de bouw zich nog altijd te bescheiden op? Waarom horen we zo weinig van ze? Ik vermoed, omdat de meeste vrouwen in de bouw, de echte doorzetters zeg maar, zichzelf liever niet in de spotlights zetten, puur vanwege ‘het vrouw zijn’, maar als het al doen, dan moet het over de inhoud gaan. Geen positieve discriminatie aan hun adres alsjeblieft!

Vrouwen bezitten van nature vaak beter ontwikkelende eigenschappen als empathie, verbinden en jezelf kwetsbaar op durven stellen bijvoorbeeld. En dat is een goede tegenhanger van die ‘blauwe' skills, zoals hierboven aangegeven. Het zou de boel gewoon allemaal wat beter in balans brengen. Daar ben ik echt van overtuigd.

Ervaren kopers

Vrouwen benaderen de markt en het product vaak met meer empathie:

  • Zo hebben wij het niet over thermische isolatie, maar over ‘comfort’
  • Niet over brandwerendheid, maar over veilig wonen en werken bijvoorbeeld
  • Niet over ingewikkelde samenstellingen en systemen, maar over kant-en-klaar te gebruiken
  • Niet over technische berekeningen, maar over ‘Wat kun je er nou eigenlijk mee?’

Misschien is het voor ons vrouwen wel gewoon wat eenvoudiger om vanuit een koper te redeneren, omdat we zelf ervaren kopers zijn. Haha, ja het cliché is waar! Want wist je dat naar schatting 80% tot 90% van alle koopbeslissingen in en rondom de woning door vrouwen wordt genomen?

Verplaatsen in de klant

Dus zonder gekkigheid, klantgerichtheid is enorm belangrijk. En dat begint met je verplaatsen in je klant. Omdat vrouwen vaak een groter inlevend vermogen hebben, brengen zij juist in de bouw daarom een enorme toegevoegde waarde.Gelukkig zie je dat we in B2B (de bouw) ook steeds meer denken vanuit de klant, wat bij B2C natuurlijk al meer ingebakken is. Het ligt natuurlijk niet alleen aan empathie, waardoor dat de benadering verandert. Het vergelijken van producten en bedrijven via internet is natuurlijk ook een belangrijke reden. Het onderscheidende vermogen wordt steeds belangrijker in de marktbenadering, want tenslotte doen mensen zaken met mensen. Het zou alleen zo mooi zijn als in de bouw het juist wat vaker vrouwen zijn die de zaken doen.

Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt, laat je het me weten?

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Monique de Vos-Faay